اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به استفاده از سردخانه و فرآیند انجماد بسیار اهمیت داشته است. که بازار تبرید صنعتی و سردخانه صنعتی در حال نوآوری و رشد مکرر بوده است. به همین دلیل، جهت رقابت احتیاج دارید که در تولید سردخانه با توجه به صنعت و پیشرفت تکنولوژی پیش بروید و از همه ی اجزای تشکیل دهنده سردخانه اطلاع داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با قسمت ها و اجزای اصلی سردخانه بیشتر آشنا کنیم. روش کار تمامی سیستم های برودتی به این صورت بوده که سبب به وجود آمدن سرما نخواهد شد ( این کار با توجه به قوانین ترمودینامیکی، هرگز اتفاق نخواهد افتاد ) و به صورتی عمل می کند که به طور معمول باعث از بین رفتن گرمای یک شی شده و همینطور سبب شده تا آن را به خارج بکشد. یک ماده برودتی جهت انجام این کار دستکاری شده است. با توجه به این، آن ماده به صورت مکرر از حالت مایع به گاز تبدیل خواهد شد و گرما را در پی گذشت این فرآیند، جذب کرده و به بخار تبدیل می کند.

سردخانه

سردخانه صنعتی به شکل یک اتاق بزرگ بوده است که در آن سیستم های برودتی به کار رفته است و به دلیل نگهداری و ذخیره انواع مواد غذایی و خوراکی به کار گرفته می شود و با توجه به ماده ای که قصد دارید در آن نگهداری کنید، محدوده ی دما مختلف و گوناگون و قابل تغییر بوده است. این اتاق تجهیز شده است به سیستم برودتی، همچنین علاوه بر آن دارای دیوار هایی با عایق حرارتی زیادی نیز بوده است و به نسبت محیط خارج از آن، محیطی به صورت کاملاً ایزوله بوده است. گرمایی که وجود دارد را سردخانه صنعتی نگه خواهد داشت و سپس به بیرون آن را انتقال خواهد داد از جمله ویژگی های این سردخانه ها می توان به کیفیت، ایمنی، بهداشت و عمر زیاد و همینطور کم مصرف کردن و صرفه جویی در میزان استفاده از انرژی اشاره نمود.

انواع سردخانه با توجه به ابعاد و ظرفیت

سردخانه اتاقی یا کوچک : این نوع سردخانه به طور معمول به دلیل نگهداری مواد غذایی دارای کاربرد هایی در رستوران ها و هتل ها و مراکز ذخیره و توزیع میوه بوده است. این شکل از سردخانه دارای دو اندازه متوسط و کوچک بوده که به این اندازه ها تولید می شوند و سپس به کمک ساندویچ پنل ها، دیواره ها و سقف این سردخانه ها عایق کاری می شود.

سردخانه متحرک :  به طور معمول این مدل دارای جنس فلزی بوده است و در اندازه ها و ابعاد کوچک و متحرک طراحی و تولید شده است.

سردخانه بزرگ : این مدل از سردخانه به طور معمول در اندازه ها و ظرفیت های زیاد تولید می شوند و به دلیل نگهداری و انبار کردن مواد غذایی در حجم های زیاد مناسب بوده اند. سردخانه بزرگ و حجیم از تعدادی اتاق برودتی تشکسل شده است که هر کدام از آن ها به نگهداری دسته یا تعدادی خاص از مواد غذایی اختصاص داشته است.

انواع سردخانه با توجه به میزان ماندگاری مواد غذایی

سردخانه بلند مدت : حتما باید تدابیر خاصی در این مدل از سردخانه ها جهت ذخیره بلند مدت و نگهداری مواد غذایی اندیشیده شود. به عنوان نمونه، باید غلظت اکسیژن حتما در پایین ترین سطح باشد تا فساد مواد غذایی اتفاق نیوفتد. به همین دلیل، این سردخانه ها باید به سیستم قفل هوا مجهز باشند و امکان ورود هوا و اکسیژن را به داخل سردخانه ها بگیرند.

سردخانه کوتاه مدت : در واقع این نوع از سردخانه ها همان مدل معمولی بوده است که کنترل هوای درون انبار وظیفه اصلی آن بوده است.

اجزای اصلی سردخانه صنعتی

این محصول با توجه به نقطه نظر ساختار درونی خود، بسیار به چیلر شباهت داشته است و تعداد زیادی از اجزاء آن ، همان اجزایی بوده اند که در چیلر هم به کار برده می شوند. در ادامه قصد داریم تا انواع این قطعات و اجزای آن را به شما معرفی کنیم.

قطعات و اجزای اصلی سردخانه

همواره در سردخانه ها اجزا و تجهیزات خاصی مورد استفاده قرار گرفته است که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود

  1. شیر اطمینان
  2. اکومولاتور
  3. کمپرسور
  4. ریسیور
  5. اویل سپراتور
  6. کندانسور های فن دار
  7. فیلتر درایر
  8. ساید گلاس
  9. شیر دستی شیر برقی
  10. اکسپنشن
  11. اواپراتور
  12. ترمومتر و ترموستات

مولفه های مدار مبرد با لوله کشی های گوناگونی با هم اتصال پیدا می کنند که این لوله کشی ها را با توجه به فشار، دما و موقعیت مبرد به طبقه بندی زیر می توان تقسیم کرد :

  • لوله تزریق
  • لوله مکش
  • لوله تخلیه
  • لوله بخار / گاز کندانس شده
  • لوله مایع

فقط مبرد را لوله های انتقال مبرد سیستم سرمایشی منتقل نمی کنند در صورتی که روغن مبرد را هم می تواند جا به جا کند. روغن به دلیل روانکاوی در کمپرسور و در همه ی قطعات لغزنده و دوار مورد استفاده قرار می گیرد و در مدار مبرد به همراه مبرد جریان پیدا می کند.

عملکرد سردخانه صنعتی

در این قسمت قصد داریم به چگونگی انجام فرآیند خنک سازی سردخانه و انجماد مواد غذایی و بررسی عملکرد داخل سردخانه صنعتی را در نظر بگیریم. الکتروموتور در اولین حرکت روشن می شود و در یک زمان مشخص با هم، فعالیت خود را کمپرسور هم شروع می کند. با استفاده از کمپرسور، مبرد از قسمتی که فشار کم است مکیده می شود و به طرف ناحیه ای در آن فشار زیاد است حرکت می کند و در آن قسمت تحت فشار قرار خواهد گرفت. پس از آن با توجه به فشار وارد شده مبرد ، به گازی متراکم و داغ تبدیل می شود و به طرف جدا کننده روغن حرکت می کند. بعد از عمل فیلتراسیون، فلوتر باز می شود و سپس روغن به کمپرسور برگشت داده می شود. به طرف کندانسور مبردِ تراکم یافته حرکت می کند و سرد می شود و با دمای محیط به مایعی تبدیل می شود و پس از آن به سمت دریافت کننده جریان پیدا می کند. با استفاده از شیر انبساطی این مبرد به داخل اواپراتور اسپری خواهد شد. پس از آن به علت کم شدن فشار مبرد به صورت ناگهانی جوش خواهد خورد، هوای اطراف و گرمای مواد را جذب خواهد کرد و پره ها و لوله ها را سرد می کند. به وسیله فن دمنده سرمای پره ها به درون سردخانه فرستاده می شود. مبرد اشباع شده بعد از اینکه از مخزن جمع کننده گذر می کند، به سمت کمپرسور برگشت داده می شود تا به صورت مکرر بر روی آن فرآیند تبرید آغاز شود. این روند به میزانی تکرار خواهد شد تا بتواند دمای درون سردخانه را تنظیم نماید.

مواد مورد استفاده در ساخت سردخانه صنعتی

این سردخانه ها، با توجه به نوع آن ها، به طور معمول از ساندویچ پنل هایی ساخته می شوند که دارای جنس آلومینیوم، گالوانیزه، ورق استیل خشدار و …. بوده است. دیواره های سردخانه ها با ضخامت یک میلی متر و با دو ورق استیل 304 عایق خواهند شد. در صورتی که ضخامت و سطح ورق استیل 304 مورد استفاده در ایجاد و تولید دیواره ها با توجه به نوع سردخانه با یکدیگر تفاوت داشته اند. به عنوان نمونه، جای استفاده از ورق استیل خشدار می توان از مدل مات آن استفاده کرد و آن را جایگزین کرد. به دلیل بالا رفتن راندمان دیواره ها، به طور معمول فوم در فضای خالی بین آن ها تزریق خواهد شد.

نتیجه گیری

از زمان های قدیم مردم برای نگهداری مواد غذایی و مواد خوراکی از یخ استفاده می کردند با گذشت زمان و تولید سردخانه ها نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی بسیار آسان تر شده بود و مردم از سردخانه ها بسیار استقبال کردند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع سردخانه ها و به طور کلی ماشین آلات و تجهیزاتی که برای ایجاد و تولید یک سردخانه به کار برده می شوند را آشنا کنیم. سردخانه ها دارای اجزا و قطعات مختلف و متفاوتی هستند که از جمله آن ها می توان به اواپراتور، کمپرسور و کندانسور که سه جزء اصلی دستگاه های سردخانه بوده اند اشاره کنیم. هر چند که سردخانه ها دارای دیگر اجزای مهم هستند که تجهیزات حفاظتی، تابلو برق، شیر آلات و کنترل آلات و …. از انواع آن ها هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که تجهیزات اصلی سردخانه از جمله مهم ترین و اصلی ترین تأثیرات را در بازدهی، قیمت، کیفیت و عمر مفید یک سردخانه داشته اند.

بیشتر بخوانید