تعمیرات سردخانه صنعتی

با روش های تعمیرات سردخانه صنعتی و اقدامات لازم برای آن آشنا شوید

سیستم های پیچیده ای که تعمیر و نگهداری آن ها از حساسیت های خاصی برخوردار بوده اند را سردخانه های صنعتی می گویند ؛ در صورتی که با توجه به استاندارد ها و الزامات موجود ، نصب و احداث سردخانه انجام نشده باشد ، با مشکلات بسیاری این قسمت روبرو خواهد شد. احتیاج داریم جهت حفظ بازده سردخانه و همچنین جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر ، به صورت دوره های روزانه ، ماهانه ، فصلی و سالانه تمامی سردخانه ها سرویس می شوند. باید به صورت مرتب محل قرار گیری یونیت کندانسور ، چک فشار های رفت و برگشت کمپرسور ، شکل قرار گیری کندانسور و تنظیم رطوبت را مورد بررسی قرار دهید. نگهداری سردخانه و همین طور تعمیر سردخانه باید به طور کاملا تخصصی و با استفاده از دانش کافی در این عمل انجام شود ، اگر این طور نباشد هزینه های بیش تری را متحمل خواهد شد.

به همین منظور در این مقاله قصد داریم شما را با روش های تعمیرات سردخانه صنعتی و اقداماتی که برای این کار باید انجام شود آشنا کنیم. برای اطلاع از این روش ها تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه ایجاد سردخانه ها

تاریخچه غذای یخ زده و سردخانه به اواسط قرن نوزدهم بر می گردد. از زمان های دور برای این که مدت طولانی از مواد غذایی بتوانند نگهداری کنند از روش ‌هایی مثل نمک سود کردن ، دودی کردن ، خشک‌ کردن و … استفاده می کردند که این روش خیلی زیاد مورد توجه انسان ‌ها بوده است. در همان زمان ها ماهی را بین ۸ تا ۱۰ ماه با یخ و نمک نگهداری می کردند.

نخستین حمل و نقل دریایی گوشت یخ زده که به صورت موفق انجام شد متعلق به یک کشتی فرانسوی بوده است. این کشتی از بوینس آیرس محصول صید شده خود را به فرانسه جا به جا می کرد. سال ها بعد از استرالیا به انگلستان یک محموله گوشت منجمد برده شد. در جریان یک سفر پژوهشی در آمریکا به لابرادور کانادا ، آقای کلارنس بردسی یکی از اعضای هیئت اعزامی مشاهده کرد که کیفیت ماهی منجمد شده در مدت زمان های طولانی در دما های زیر صفر نگه می دارد.

در اواسط قرن نوزدهم برای نگهداری مواد غذایی یخدان ‌هایی دوجداره به بازار آمد ، که از کاه و خاک ‌اره برای عدم تبادل هوای داخل یخدان با هوای محیط بیرون مثل عایق در میان جداره ‌های آن ‌ها استفاده می شده است. در داخل این یخدان‌ ها تکه ‌های یخ شرایط برای نگهداری مواد گوشتی را به مدت حدود یک هفته به وجود می آورد. بعد ‌از این قضیه سیستم‌ هایی که برای سرد نگه داشتن مواد غذایی از طریق کمپرسور و گاز ازت بهره می گرفت در سال ۱۹۱۵ میلادی و تا حد زیادی به یخچال‌ های امروزی شباهت داشت ، را اختراع کردند. می ‌توانستند داخل این سیستم ‌های سردخانه ای بین 1.5 تا 2 سال ، به خوبی و بدون افت کیفیت ، مواد غذایی و خوراکی را نگهداری کنند.

در سال ۱۸۰۰ تاریخچه سردخانه به صورت سیکل های تراکمی رواج پیدا کرده بود و همین طور حدود ۳۴ سال تا ساخت و آزمایش نخستین دستگاه طول کشید. برای اولین بار در سال ۱۸۵۰در فرانسه و در سال ۱۸۶۰ در آمریکا به عنوان مبرد در سیکل تراکمی استفاده از آمونیاک صورت گرفت که در دستگاه یخ ساز مصنوعی به کار گیری از آن انجام شد. همین طور از این سیستم در سال ۱۹۳۰ در زمینه تهویه مطبوع و در سال ۱۹۲۰ در ساخت زمین های یخی ورزش پاتیناژ مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه یکی از رایج ترین روش ها در صنایع غذایی از سیکل تبرید تراکمی از قبیل سردخانه بالای صفر ، سردخانه زیر صفر ، سردخانه میوه ، سردخانه ماهی ، کارخانه های یخ سازی ، تونل انجماد گوشت و مرغ ، صنایع لبنی و صنایع شیمیایی به طور عمده ای استفاده و بهره برداری می شود. از سال ۱۹۰۰ در تاریخچه سردخانه به شکل تجاری ماشین های تبرید تراکمی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

خدمات سردخانه

به طور کلی در ساده ترین شکل ممکن می توان خدمات سردخانه را در پنج قسمت تقسیم بندی کرد :

1.  خدمات پس از فروش ؛

2.  تعمیر سردخانه ؛

3.  نگهداری سردخانه یا همان تاسیسات ؛

4.  طراحی سردخانه ؛

5.  در آخرین بخش هم نصب و راه اندازی سردخانه را از جمله آن ها نام برد که در ادامه به هر کدام از قسمت های خدمات سردخانه اشاره کرده و توضیحی راجع به آن ها خواهیم داد.

خدمات پس از فروش

برای توضیح خدمات سردخانه کاملا صریح و مشخص بوده است ، می تواند شامل هر گونه خدمات جانبی و یا خدمات پس از فروشی باشد که شرکت به مشتریان و خریداران خود ارائه داده است.

تعمیر سردخانه و رفع ایرادات فنی

این قسمت هم به طور واضحی از روی معنی مشخص است که به کدام موارد اشاره دارد. می تواند تعمیر سردخانه همه خدماتی را که با توجه به رفع ایرادات فنی سیستم ها و یا دستگاه ها ارائه شود را شامل شود.

باید برای تعمیر سردخانه برنامه ای را نظر گرفت که برنامه مورد نظر به دو قسمت تقسیم می شود ، اولین برنامه مراقبت از قسمت های مختلف به دلیل جلوگیری از تعویض اجزای مختلف بوده است برنامه دوم ، برنامه ای که قسمت های معیوب را خارج می کند. معمولا تعمیر سردخانه برای مالکان هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت ، به همین دلیل باید اعلام کنیم که برای کاهش هزینه ها بهترین راه ، هزینه کردن در دوره های زمانی خاص در راه بررسی قسمت های متفاوت سردخانه بوده است.

بازرسی می تواند در قسمت تعمیر سردخانه ، با کمک هزینه ای به نسبت پایین تر از تعمیر سردخانه انجام شود و جلوگیری کند با انجام یک بازرسی ساده دیگر از بسیاری هزینه هایی که بی مورد بوده است. در صورتی که از بحث بازرسی سردخانه برای تعمیر سردخانه استفاده شود باید به گونه ای تعریف کنیم که به راه اندازی و نوسازی مجدد قسمت هایی گفته شود که البته بدون انجام اعمال بازرسی متفاوت باعث خرابی شده و نیاز به تعمیر یا تعویض را برای راه اندازی مجدد سیستم داشته است.

نگهداری سردخانه ( تاسیسات سردخانه )

از مهم ترین بخش در خدمات سردخانه می توان این قسمت را معرفی کرد. با توجه به این قضیه که هزینه های تعویض سردخانه و تعمیر سردخانه بسیار زیاد بوده است و به عبارتی سر به فلک می زند. همچنین به این نکته باید اشاره شود که بررسی ماهیانه و فصلی سردخانه از سوی یک کارشناس متخصص بهترین راهکار بوده است تا از این روش بتوان به مشکلات کوچک و بزرگ سردخانه پی برد و اقدام به حل و برطرف سازی آن ها در زمان مناسب کرد.

با این روش می توانید شما جلوی بزرگ تر شدن آن ها را با حل کردن این قسمت از مشکلات بگیرید و از به وجود آمدن لوازم تعمیر سردخانه خود و یا در حالت های شدید تر تعویض سردخانه خود تا مدت زمان زیادی جلوگیری کنید. مراحلی را برای تعمیر و بازرسی سردخانه معرفی شده است عبارتند از : اقدامات سالیانه ، اقدامات فصلی ، اقدامات ماهانه ، اقدامات هفتگی و اقدامات روزانه بوده است.

اقدامات روزانه تعمیر سردخانه

  1. بررسی شیر های کنترل فشار ؛
  2. بررسی میزان روغن کمپرسور ؛
  3. بررسی دمای محفظه سرد .

اقدامات هفتگی تعمیر سردخانه

دقت به این مسئله می شود که آب فشرده شده ( drain ) از محفظه خارج می شود را مورد بررسی قرار می دهد.

  1. اقدامات ماهانه تعمیر سردخانه ؛
  2. آچارکشی و روغن کاری بخش ها ؛
  3. نظافت سطح اواپراتور و کندانسور ؛
  4. بررسی ماهیانه دمنده ها ، شیر ها و کنترل کننده ها ؛
  5. بررسی عایق ها و آب بند ها .

اقدامات فصلی تعمیر سردخانه

  1. انجام اعمال بازرسی معمول از قسمت های متفاوت سردخانه ؛
  2. بررسی عملکرد کلی اتاق های سردخانه ؛
  3. اقدامات سالیانه تعمیر سردخانه ؛
  4. بررسی میزان ماده مبرد ( خنک کننده ) ؛
  5. عمل کالیبراسیون کنترل گر ها و تمیز سازی مبدل ها .

تجربه در تعمیر سردخانه

مشکلی کوچک در سردخانه را می تواند آسیب ها و یا خسارت ها برای آن ها به وجود آورد همچنین به قدری زیاد می تواند باشد که توانایی درک آن را هم حتی نداشته باشید. در این خصوص تهویه سرما سابقه کاری زیادی دارد و تجربه کافی را کارشناسان آن در مسائل مختلف سردخانه داشته اند که پیچیده ترین مشکلات مرسوم را می تواند برای سردخانه ها حل کند و کم ترین میزان هزینه را برای شما به همراه داشته باشد.

اهمیت سردخانه برای مشاغل خاص

برای بعضی از مشاغل سردخانه اهمیت بسیار زیادی داشته است ، به میزان زیادی حیات امور کاری مانند نگهداری و توزیع مواد دارویی ، کشاورزی ، خرید و فروش مواد غذایی و مواردی از این قبیل به سردخانه وابسته هستند. می تواند بهره گیری از یک سردخانه مناسب برای آن ها و همچنین استفاده از کارشناسانی که برای بر طرف سازی مشکلات سردخانه توانایی در سطحی ایده آل را دارند ، داشته باشد.

طراحی سردخانه

کاری بسیار ساده برای این بخش ارائه تعریف بوده است. کار بسیار پیچیده در این بخش طراحی بوده است و لازم است حتما از سمت کارشناسان با تجربه و کار بلد انجام شود. طراحی این توانایی را دارد که مشکلات زیادی را که سردخانه ها می توانند با آن روبرو شوند را تا مدت های زیادی به عقب بیاندازد. خیلی از مشکلاتی که می تواند در آینده برای سردخانه به وجود بیاید علت آن در طراحی نا مناسب وسیله بوده است.

نصب سردخانه

نصب واژه ی خیلی مشخصی بوده است و شما به آسانی از روی معنای کلمه می توانید به مفهوم آن برسید. در حقیقت نصب کاری است که احتیاج به تخصص و تجربه زیادی دارد و حتما باید به درستی اهمیت آن را درک کنید و در این بخش می توانید سرمایه گذاری کنید و از این قضیه هیچ وقت غافل نشوید. نصب صحیح سیستم و همین طور طراحی آن می تواند به مقدار بسیار زیادی سبب عقب افتادن نگهداری سیستم و هزینه های تعمیر سردخانه شود.

تعمیرکار سردخانه

تعمیر سردخانه احتیاج دارد که از یک تعمیرکار سردخانه با تجربه بهره بردن بوده است که توانایی این را دارد که مشکلات را به شکل درست شناسایی کند و پس از شناسایی درست مشکل با استفاده از تجربه و تخصص خود ، اقدام به درست کردن آن کند.

بررسی مشکلات متداول در سردخانه ها

مشکلاتی همواره با توجه به تعمیر و نگهداری سردخانه وجود داشته که در این مقاله به آن می پردازیم. این امکان وجود دارد که در برخی مواقع لوله برگشت کمپرسور سردخانه یخ زده باشد که باید نسبت به محیط ، ظرفیت اوپراتور ، اکسپنشن ولو و گاز را مورد بررسی قرار دهید. از جمله مشکلات در نگهداری از سردخانه ها بیان شده است ، یخ زدن کف سردخانه بوده است که خسارت های جانی زیادی به همراه داشته است. با توجه به این قضیه در هنگام کف سازی سردخانه باید بهترین و مناسب ترین روش را انجام داد که به طور کلی از کف پوش های استخر می توان استفاده کرد.

این موضوع را باید در نظر بگیرید که هر سردخانه ای دارای ظرفیت مشخصی است و داخل آن بیش تر از مقدار تعریف شده نباید محصولات قرار داد. حتما ترموستات و سیم کشی آن را باید چک کنید به دلیل این که سردخانه به طور اتومات و مرتب مشغول به کار باشد. تعویض روغن و شارژ گاز از جمله نکات مهم در سرویس سردخانه ها بوده است که توسط یک متخصص باید این عمل صورت پذیرد.

یکی از مشکلات مهم در بحث تعمیر و نگهداری سردخانه ها یخ زدن اواپراتور یا رادیاتور بوده است ، به معنی این بوده است که نتوانسته دیفراست یا برفک زدایی را اواپراتور سردخانه انجام دهد. امکان دارد در سردخانه های زیر صفر محصولات یخ نزند. باید ترموستات را برای رفع مشکل به وجود آمده چک کرده و بررسی کنید که متوجه شوید کمپرسور روشن بوده یا نه ، همچنین باید توجه کنید که رادیاتور یخ نزده باشد.

شما می توانید برای دریافت هر گونه اطلاعات جهت آشنایی با انواع سردخانه های صنعتی و همچنین مشکلات موجود در سردخانه ها و دریافت مشاوره در زمینه تعمیرات سردخانه های صنعتی با شماره 09101836620 در تماس باشید.

از جمله مشکلاتی که در سردخانه مرتبط به کمپرسور بوده است که امکان دارد کمپرسور استارت بخورد ولی خاموش شود یا کار نکند و یا به طور یکسره کار کند که از این سه مورد هر کدام دلایل بسیاری داشته است. علت این که کمپرسور زود خاموش می شود این است که کاهش ولتاژ بالا بوده ، اختلالات الکتریکی داشته و در خازن ایراد وجود داشته است. اختلالاتی که ناشی از عملکرد نادرست کنترلرهای فشار پایین و بالا (High and Low Pressure Controller) ، تنظیمات نادرست ترموستات ، قطعی جریان برق بوده سبب می شود که نتواند کمپرسور کار کند. از جمله علت هایی که کمپرسور یکسره کار می کند یخ زدگی کویل اواپراتور ، ایراد کاری در ترموستات و بار سرمایی تحمیلی زیاد می تواند باشد.

در خط مایع از مشکلات مرسوم می توان به یخ زدگی و یا داغ بودن آن اشاره کرد. از جمله دلایل یخ زدگی در خط مایع گرفتگی فیلتر درایر ، گرفتگی شیر خط مایع و وجود نشتی در شیر برقی می تواند باشد و همین طور از جمله عواملی که سبب داغ شدن خط مایع می شود می توان به کمبود مبرد و باز بودن بیش از حد شیر انبساط اشاره نمود. با توجه به سایر مشکلات مرسوم در سردخانه ها می توان به پایین بودن فشار ، پایین ماندن دما در زمان دیفراست و بالا بودن فشار مکش اشاره نمود.

می تواند بالا رفتن فشار در بخش مکش ناشی از نشتی در شیر مکش کمپرسور ، باز ماندن و بزرگ بودن شیر انبساط باشد. از جمله دلایل پایین بودن فشار می توان به کم بودن گاز مبرد و نشتی در مدار اشاره کرد. از دلایل عدم افت دما هنگام دیفراست می تواند نصب و تنظیم اشتباه ، باز ماندن شیر برقی و اختلال در عملکرد کنترلر دیفراست باشد.

نتیجه گیری

از جمله موارد مهمی تعمیر سردخانه بوده است که توجه به آن سبب کاهش هزینه ها ، افزایش بازده و طول عمر سیستم خواهد شد. سردخانه ها در تعریفی ساده سیستم های پیچیده ای و بزرگی دارند ، به همین دلیل باید با یک تعمیرکار سردخانه ماهر و با تجربه تعمیر سردخانه صنعتی انجام شود ؛ زیرا چندین بار دیده ایم که زمانی که از افراد غیرمتخصص کمک می گیریم مشکل دستگاه شما را نه تنها رفع نخواهد کرد ، حتی بعضی اوقات سبب به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری در آن می شود.

برای این که جلوی خسارت های جبران ناپذیر گرفته شود و همچنین بازده سردخانه شما حفظ شود احتیاج داریم ، سردخانه ها به طور دوره ای یعنی روزانه ، ماهانه ، فصلی و سالانه تنظیم شوند. نیاز داریم تا اشاره کنیم برای سردخانه شناخت تعمیرکار مناسب که با تکیه بر سوابق و دانش خود بتواند کار را درست و دقیق انجام دهد، از جمله نیاز های اساسی و مهم هر سردخانه ای بوده است.

ما در این مقاله شما را با این روش ها به طور کامل آشنا کردیم تا بتوانید در صورت بروز هر گونه مشکل ، سردخانه خود را تعمیر کرده و جلوی بروز مشکلات و آسیب های جدی و بزرگ را بگیرید.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »