درب لولایی سردخانه

آشنایی با درب های لولایی سردخانه و مزایا و معایب آن

سردخانه ها فضاهای محصور شده ای هستند که دما و رطوبت کنترل شده بر آن ها اعمال می شود و جهت انجماد و نگهداری مواد غذایی همچون : گوشت ، مرغ ، ماهی ، میوه ها و صیفی جات ، همچنین تجهیزات مهندسی ، پزشکی و الکترونیکی طراحی و احداث می شوند. از مهم ترین مراحل در احداث سردخانه ، انتخاب درب مناسب آن است چرا که عدم انتخاب صحیح به تناسب نوع ، ظرفیت و وضعیت تردد ، می تواند منجر به اختلال در سیکل تبرید سردخانه شده و اتلاف انرژی و رطوبت محیط را حتی تا 50 درصد افزایش دهد که نتیجه آن تاثیر مستقیم و به سزایی بر کیفیت نهایی محصول خواهد داشت. در این بین درب های لولایی به عنوان پر تقاضا ترین نوع درب ها می تواند گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای برای بسیاری از مشتریان باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع درب های سرد خانه ای ، مقایسه آن ها و به طور خاص نوع لولایی این درب ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درب های سردخانه ای

درب های سردخانه ای در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند که متداول ترین آن ها سه نوع لولایی ، ریلی ( کشویی ) و کنترل اتمسفر می باشند. درب های کنترل اتمسفر نوعی از درب های کشویی می باشند که برای نگهداری میوه ها و سبزیجات خاص و حساس به اکسیژن بهینه شده اند. مکانیزم عمل درب های کنترل اتمسفر به گونه ای است که جلوی هر گونه نفوذ هوای خارج به داخل را می گیرد و در نتیجه این اقدام درصد اکسیژن هوای داخل سردخانه ثابت باقی می ماند و تا حد زیادی از فساد مواد غذایی داخل آن جلوگیری می شود.

نوع دیگری از درب های سرد خانه ای که اخیرا موارد استفاده از آن رو به افزایش است درب های رولی اتومات می باشند. این نوع از درب ها کم ترین اتلاف انرژی را در مقایسه با انواع دیگر دارند و می تواند انتخاب مناسبی برای سردخانه های بزرگ و پر تردد باشد.

درب های سرد خانه ای مشخصاً به منظور جلوگیری از اختلال در روند سرمایش و عدم افزایش و کاهش دما طراحی و عرضه می شوند. انواع مختلف  این درب ها که هر یک برای منظور خاصی بهینه شده اند ، گزینه های متعددی را ارائه می دهند که بهترین آن بایستی به تناسب نتایج نیاز سنجی های انجام شده و بررسی تمامی پارامتر ها انتخاب شود.

آشنایی با درب های لولایی

درب های لولایی از ساده ترین و بدوی ترین انواع درب های سرد خانه ای می باشند. این نوع از درب ها دارای لولا هایی هستند که روی یک محور درب نصب شده و از طریق آن باز و بسته می شوند. این مکانیزم ساده که همراه با حفظ کیفیت در حد استاندارد می باشد ، به همراه سهولت در نصب و راه اندازی و به طبع کاهش هزینه های حاصله این نوع از درب ها را به گزینه ای مناسب برای سردخانه های کوچک با بودجه های حداقلی تبدیل می کند.

ضخامت درب های لولایی معمولا از  7 الی 15 سانتی متر متغیر می باشد. هر چند این مقدار برای سرد خانه های با دمای کمتر و زیر صفر ، جهت پایداری بیشتر دما افزایش می یابد. دلیل این امر آن است که دماهای پایین تر برای حفظ پایداری خود ، نیازمند ایزوله سازی شدید تری نسبت به دما های بالا و نزدیک تر به دمای محیط هستند.

معایب درب های لولایی

اما من جمله معایب این نوع از درب ها صرف زمان زیاد در باز و بسته شدن آن در مقایسه با انواع درب های ریلی یا کشویی می باشند. این مورد استفاده از این نوع درب را برای سردخانه های با نرخ تردد بالا محدود می کند چرا که هر بار باز و بسته شدن آن ، موجب اتلاف انرژی بالایی می شود.

همچنین به علت آن که درب های لولایی تنها در یک سمت خود دارای تکیه گاه می باشند ، توان تحمل فشار و نیروی کم تری را نسبت به انواع دیگر درب ها دارا هستند و در نتیجه موارد استفاده از آن در سردخانه های با ابعاد بزرگ تر کاهش می یابد ، چرا که این درب ها علاوه بر فضای زیادی که هنگام باز شدن مکرر اشغال می کنند ، فشار زیادی را به لولا ها تحمیل کرده و در نتیجه عمر درب را کاهش می دهند. این مسئله موجب محدودیت استفاده از این نوع درب ها در سردخانه های با ظرفیت بالا و بزرگ تر می شود.

شما می توانید برای دریافت هر گونه راهنمایی و مشاوره در زمینه آشنایی با انواع درب های سردخانه و مجهز کردن سردخانه های مختلف به درب های مناسب و با کیفیت و همچنین خرید و اطلاع از قیمت درب لولایی سردخانه با شماره 09101836620 ارتباط برقرار کنید.

مقایسه درب های لولایی و کشویی از لحاظ قیمت

در کنار تمامی موارد فوق اما از سوی دیگر در احداث و راه اندازی سردخانه ، یکی از مهم ترین مشخصه ها قیمت تمام شده آن برای مشتری می باشد که در این زمینه درب های لولایی به علت سادگی طراحی و نصب آن قیمت تمام شده پایین تری نسبت به انواع دیگر دارد و همواره پر فروش ترین نوع درب های سردخانه ای بوده اند. این در حالی است که درب های کشویی و کنترل اتمسفر دارای فرایند تولید طولانی و پر هزینه تری بوده و هزینه مازاد نصب و راه اندازی هم در پی دارد که این امر می تواند هزینه فراوان و غیر ضروری را به کسب و کار نوپا و صاحبان آن تحمیل کند.

لزوم نیاز سنجی در انتخاب درب

در انتخاب درب سرد خانه پارامتر های متفاوتی موثرند و انتخاب نهایی به برآیند تمامی این عوامل وابسته می باشد. چندی از این پارامتر ها را با یکدیگر مرور می کنیم.

  • نرخ رفت و آمد

برای سردخانه هایی با نرخ تردد پایین یک درب لولایی می تواند کفایت کرده و کیفیت مطلوب و دلخواه مشتری را ارائه دهد. در این صورت نیاز به صرف هزینه بیش تر نیست. اما در مورد سردخانه های پر رفت و آمد که تردد لیفتراک و حجم تردد بالایی دارند ، احتمالا نیاز به انواع دیگر درب ها داریم. اگر چه گاهی انتخاب درب با قیمت پایین تر در کنار استفاده از دیفراست جهت یخ زدایی هم می تواند گزینه های مقرون به صرفه ای را برای مشتریان ایجاد کند. به این صورت که یخ زدگی سرد خانه های با درب های لولایی که حاصل مدت زمان زیاد باز بودن درب سرد خانه می باشد را به وسیله نصب دیفتراست تعدیل کرده و به حداقل استاندارد می رسانند.

  • اندازه سردخانه

اندازه سرد خانه هم از دیگر عموامل موثر در انتخاب درب می باشد بدین گونه که برای سردخانه های بزرگ که حجم بارگیری بالایی دارند ، احتمالا درب ریلی انتخاب منطقی تری باشد.

  • نوع بسته بندی

بسته بندی محصولات و نوع چینش آن هم از دیگر پارامتر های موثر بر انتخاب درب سردخانه می باشد. مثلا : در سردخانه‌های نگهداری میوه ، اندازه درب آن بایستی حداقل از هر طرف 30 سانتی متر بزرگ ‌تر از جعبه‌ بسته ‌بندی میوه ‌ها باشد تا عمل بارگیری و تخلیه راحت تر صورت گیرد.

نصب المنت های حرارتی روی درب ها

در برخی درب های لولایی به منظور جلوگیری از یخ زدگی از المنت حرارتی استفاده می شود. اگر چه این المنت ها منحصر به درب های لولایی نیست و در انواع ریلی و کنترل اتمسفر هم قابل نصب می باشد. این المنت ها به ازای گرمای زیادی که تولید می کنند مصرف انرژی پایینی دارند. آن ها از یک یا چند رشته سیم هادی با مقاومت الکتریکی بالا تشکیل شده اند در مقابل شدت جریان های الکتریکی بالا بسیار مقاوم می باشند. این المنت ها در سردخانه ها با انواع و جنس های متفاوت به منظور جلوگیری از تقطیر آب و یخ زدگی درب و نتیجتا خرابی آن به کار می روند.

جمع بندی

در پایان این که درب سرد خانه عامل تاثیر گذاری بر میزان مصرف انرژی آن است و به کار بردن درب مناسب تاثیر به سزایی روی کارکرد بهتر مجموعه دارد. اما این انتخاب به همراه تعیین ضخامت و اندازه عرض و ارتفاع آن کاملا وابسته به کاربرد و پلن کاری مشتری می باشد. در این تصمیم بهتر آن است که به نتیجه کارشناسی و نیاز سنجی های انجام شده اعتماد کرده و متناسب با آن خرید انجام داد تا از تحمیل هزینه بی مورد به پروژه و مالکین آن در ابتدای مسیر جلوگیری شود. درب های لولایی ، با توجه به کاربری آسان و همچنین سهولت نصب و راه اندازی آن و عمر بالا ، همچنان پر کاربرد ترین و پر تقاضا ترین نوع درب ها می باشند و انتخابی مقرون به صرفه و کاربردی برای بسیاری از مالکین سرد خانه ها می باشند.

شما می توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده در این مقاله و نقاط مثبت و منفی که برای درب لولایی سردخانه ذکر شد ، متناسب با نیاز خود و نوع سردخانه ای که مد نظر دارید یکی از انواع درب سردخانه را سفارش داده و استفاده کنید. ولی باید توجه داشته باشید چون درب سردخانه یکی از بخش های اساسی هر سردخانه است و به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند باید در انتخاب آن دقت فراوانی شود.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »