مشاوره راه اندازی سردخانه صنعتی

مشاوره راه اندازی سردخانه صنعتی ،آشنایی با مراحل و مجوز ها

مشاوره راه اندازی سردخانه صنعتی به عنوان یک اصل مهم در این صنعت ساخت سردخانه به شمار می آید که در بیش تر اوقات متاسفانه نادیده گرفته می شود که باعث تحمیل هزینه های زیاد در ساخت سردخانه و در نتیجه قیمت تمام شده بسیار بالا ، کیفیت نا مطلوب در ساخت سردخانه و به طور کلی منجر به ایجاد مشکلات زیادی می شود.

در این مقاله می خواهیم مشاوره قبل از ساخت سردخانه را به طور کلی به چهار قسمت اصلی تقسیم بندی کنیم ، که با توجه به اطلاعات و تجربیات مختلف جمع آوری شده است و می خواهیم آن را در اختیار شما قرار دهیم تا قبل از هرگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی به دست سود جویان و افرادی که با تخصص نا کافی و صرفا برای بهره مندی از منافع مالی به شما پیشنهاد های اشتباه می دهند نیوفتید و برعکس با دیدی باز بتوانید نسبت به سرمایه گذاری خود آگاه و واقف باشید. در این مقاله ما درباره سردخانه داری و مشاوره ساخت سردخانه به شما بیان می کنیم تا شما بتوانید از این اطلاعات که از تجربه سردخانه داری است بهره ببرید. همچنین به بیان و معرفی مجوزهای لازم برای ساخت سردخانه می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با سردخانه

به مجموعه تاسیسات و ساختمان هایی که در آن ، به طور مصنوعی شرایط لازم را برای نگهداری محصولات کشاورزی ، مواد غذایی و دیگر مواد یا کالا های فاسد شدنی از نظر دما ، رطوبت نسبی و … تأمین کند را سردخانه می گویند. سردخانه ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به : سالن ‌های یک مداره ( یکی از دو حالت زیر صفر یا بالای صفر) و دو مداره ( هر دو حالت زیر صفر و بالای صفر ) باشد. در طولانی مدت سردخانه توسط عوامل خنک کننده سرد شده و جهت نگهداری محصولات خوراکی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. عوامل خنک کننده به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل لوازم تبرید و کمپرسور ها است که جمعا یک واحد کامل را با سیستم کلی سردخانه شکل می ‌دهد. سردخانه ها به صورت کلی به دو نوع تقسیم می شوند که شامل سردخانه متحرک و سردخانه ثابت هستند.

اجزا و قسمت های سردخانه

به طور کلی سردخانه های از قسمت های زیر ساخته می شوند :

  1. درب : درب ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آن ها اسلایدی و لولایی هستند
  2. هیتر دیفراست : برای یخ زدایی اواپراتور از این قسمت استفاده می شود
  3. ساندویچ پنل ( ساندویچ پانل ) : موارد استفاده از ساندویچ پنل برای تولید بدنه اتاق ها مثل سقف ، دیواره ها و حتی کف بوده است.
  4. کندانسینگ یونیت ( واحد خنک کننده ) : در اتاق ها مسئولیت تولید برودت بر عهده کندانسینگ یونیت بوده است ، این قسمت خود به تنهایی دارای بخش های مختلفی بوده است که برخی از آن ها را در اینجا نام می بریم

از جمله قسمت های کندانسینک درایور می توان به اواپراتور ، کمپرسور ، شیر انبساط ، کندانسور ، درایر ، ترموستات ، ریسور ، تابلو برق ، آکومولاتور ، اویل سپراتور اشاره کرد.

​​​​بهترین سردخانه ایران

از ابتدای ساخت سردخانه و در کل مسیر باید به دقت کار کنید تا گرفتار خطای محاسباتی و اجرایی نشوید و این توانایی را داشته باشید تا برای عقد قرارداد ساخت سردخانه و انتخاب پیمانکار بهترین و مفید ترین راهکار را داشته باشید و با کسی که راجب عارضه های کار شناخت دارد مشورت کنید و با پیش بینی مسایل و مشکلات و اعلام راهکار عملیاتی می تواند به شما کمک کند تا در تولید سردخانه خود مجبور نشوید ضرر سنگین پرداخت کنید و باعث از بین رفتن سرمایه تان شود.

به صورت کلی ساخت سردخانه اهمیت چندانی ندارد ، ساخت سردخانه کارآمد برای فردای کسب کار شما مهم تر بوده است به دلیل این که نمی توان به آسانی تغییرات مورد نظر را پس از تولید سردخانه در بعضی قسمت ها ایجاد کند و همچنین در بعضی قسمت ها به هیچ عنوان نمی توان تغییراتی را وارد کرد. با توجه به راهنمایی هایی که در این مقاله به شما خواهد شد امیدواریم تا بتوانید در کشور باعث ساخت سردخانه های استاندارد و پویا شوید و برای شما مفید ترین رویداد قبل از ساخت سردخانه مشاوره بوده است.

مشاوره در صنعت سردخانه

​​​​​مشاوره قبل از ساخت سردخانه از مهم ترین قسمت های ساخت سردخانه بوده است که به شما کمک می کند تا منجر به ضرر های سنگین نشود. مشاوره ساخت سردخانه ها قبل از ساخت سردخانه به سه بخش کلی تقسیم می شود که شامل : طرح ، مجوز ها و زمین بوده است.

  1. مجوز ها : این مجوز ها دارای دو قسمت کلی مجوز های خارج از شهرک و مجوز های شهرک های صنعتی بوده است مجوز های خارج از شهرک که همان جواز تاسیس سردخانه است را باید از جهاد کشاورزی کسب کنید از جمله این جواز ها می توان به جواز های : شهرداری ، دارایی ، محیط زیست ، دامپزشکی اشاره نمود.

​​​​مجوز های مورد نیاز برای خارج از شهرک ها

در حال حاضر در کشور مجوزی که دو متولی صدور دارد ، یکی وزارت صنعت معدن و تجارت و دیگری وزارت جهاد کشاورزی بوده که بر اساس قوانین و الزامات خود هر کدام از این ارگان ها مبادرت به صدور جواز مورد نظر می کنند که به این آن جواز تاسیس سردخانه می گویند که در این قضیه ، به دلیل عدم هماهنگی درست بین دو ارگان ذکر شده همواره شاهد مواردی هستیم که معمولا برای گرفتن جواز با مشکلاتی سرکار داریم. در صورتی که با توجه به راهنمایی های سازمانی که مشورت می کنید که از کدام ارگان با توجه به شرایط و موقعیت خود جواز تاسیس سردخانه را بگیرید. مراحل گرفتن مجوز های متفاوت از سازمان های مربوطه مثل : فرمانداری ، دارایی ، محیط زیست ، شهرداری ، دامپزشکی ، تامین اجتماعی و …. را باید کسب کنیم.

مجوز های شهرک های صنعتی

​شهرک های صنعتی زیر نظر ضوابط سازمان شهرک های صنعتی و صنایع کوچک هستند که نحوه عقد قرارداد با توجه به شرایط هر شهرک و شرایط وا گذاری و کاری در شهر متفاوت است.

  • زمین سردخانه : در این بخش باید به جا نمایی اماکن داخل زمین سردخانه ، خرید و فروش زمین برای سردخانه و همین طور جا نمایی زمین سردخانه دقت شود. در قسمت اماکنی که داخل زمین سردخانه قرار دارد قسمت ساخت سردخانه اهمیت زیادی دارد و دیگر بخش هایی که در زمین سردخانه قرار دارند شامل مساحتی برای پارکینگ ، مساحتی برای کارگاه ، مساحتی برای قسمت اداری و نگهبانی ، مساحتی برای فضای سبز ، قسمت خوابگاه و رستوران ، قسمت باسکول و قسمت نگهبانی و پذیرش بوده است.

جانمایی زمین سردخانه

​احتیاج داریم در ابتدا جهت تولید سردخانه این موضوع را در نظر بگیریم که زمینی که جهت ساخت انتخاب کرده ایم با استاندارد ها و الزامات سردخانه داری مطابقت داشته باشد این موضوع به این معنی است که باید به فکر بهره برداری از سردخانه در اولین قدم باشید و پایان همه این کار ها به سردخانه داری می رسد اگر از سوی تردد وسایل نقلیه سنگین در محل مورد نظر زمین مناسب وجود نداشته باشد ، با توجه به تردد مشتریان اگر محل زمین مناسب نباشد و یا این موضوع که این زمین از نظر امنیتی ایمن نیست و بیش تر موارد دیگر که در مشاوره به این موضوعات باید پرداخته شود

جانمایی اماکن داخل زمین سردخانه

​​در این مرحله منظور ما از انتخاب محل سردخانه یعنی جانمایی قرار گیری سردخانه مد نظر شما با توجه به تناژ ‌و ظرفیت درخواستی شما بوده است. این مورد بسیار اهمیت دارد که در کدام ناحیه زمین قرار داشته باشد به دلیل این که همین بس است که در توسعه محاسبات و آینده نگری و موارد که به سردخانه می توان افزود مشاهده نشود، از جمله مواردی که جا به جایی برای آن امکان ندارد بنای سردخانه و مشاعات آن بوده است.

که به محل تولید آن ها باید با دقت بسیار زیاد توجه کرد. با توجه به معماری سردخانه کارایی سردخانه مشخص می شود. جانمایی و مساحت های مورد احتیاج برای قسمت های مربوط به سردخانه : انبار قطعات و لوازم ، فضای سبز ، ساختمان اداری ، خوابگاه و رستوران ، نگهبانی و پذیرش ، کارگاه و تعمیرگاه ، باسکول و اتاق باسکول که طی یک نقشه سه بعدی و با مشخصات و مساحت برای بررسی اولیه وجود دارد.

خرید و فروش زمین برای سردخانه

​​​بانک اطلاعاتی سرشار و تخصصی امکان معرفی و توصیه زمین برای ساخت سردخانه در تمام نقاط ایران برای شما وجود دارد و در سرعت تصمیم گیری و سرمایه گذاری شما این کار بسیار تاثیر خواهد داشت در این قسمت ما زمین های را خواهیم داشت که دارای مشخصات مثل زمینی که دارای جواز بوده است ، زمینی که تا مرحله فوندانسیون پیش رفته است و غیره بوده و بعد از مشاوره با سازمان های مرتبط این زمین ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

نقشه سه بعدی جانمایی سردخانه

  1. با ابعاد و مساحت ها نقشه زمین ترسیم می شود ؛
  2. بر روی گوگل مپ نقشه زمین و مشخصات را پیاده سازی می شود ؛
  3. ظرفیت سالن های سردخانه و ابعاد آن ها بر اساس تن، متر مکعب ، پالت پوزیشن و سایر روش های انبارش در صورت نیاز طراحی می شود ؛
  4. بار انداز سردخانه که شامل مساحت ها و الزامات و ابعاد مورد نیاز در بار انداز مثل : جانمایی داکت لولر ها ، درب های سکو ها ، شلتر ، باسکول داخلی ، محل استقرار تجهیزات انبار و …. بوده است را طراحی می کند ؛
  5. مکان یا جایگاه موتور خانه سردخانه ؛
  6. قسمتی که درب های سردخانه و بار انداز ها قرار است نصب شود جانمایی می شود ؛
  7. قسمت یا محلی که اواپراتور های سردخانه نصب می شود جانمایی شود ؛
  8. محل یا مکان اداری سردخانه ؛
  9. جایگاه نگهبانی و ابعاد آن ها ؛
  10. پذیرش و باسکول سردخانه ؛
  11. انبار لوازم و قطعات سردخانه ؛
  12. فضای سبز مورد احتیاج است و متراژ و مساحت آن ؛
  13. متراژ و اندازه مساحت تمامی ابنیه طراحی شده در زمین مورد نظر .
  • طرح : بعد از این که تصمیم نهایی و تایید نهایی و همچنین پذیرش سرمایه گذاری در این بخش مراحل ساخت سردخانه آغاز می شود و در صنعت سردخانه باید مشاوره برای سرمایه گذاری انجام شود در آشنایی با برنامه ریزی تجاری باید مراحل برنامه ریزی ( فاز اول : اهداف اولیه و مطالعه امکان سنجی ، فاز دوم : طرح کسب و کار و آزمون مفهوم و مقیاس کامل پروژه ) را در نظر بگیریم. برای پیشرفت برنامه کسب و کار قسمت های معرفی کسب و کار ، بازاریابی ، تولید ، تامین مالی و جریان نقدی و اجرای برنامه ریزی شروع ساخت مورد بررسی قرار می گیرد. بودجه ای از سوی بانک ها و منابع مالی خودتان برای تامین اعتبار تسهیلات قرار دهید. کمک گرفتن از یک مشاور می تواند در ساخت سردخانه بسیار موثر واقع شود

هزینه ساخت سردخانه صنعتی

قدم بسیار مهم در ساخت سردخانه طرح توجیهی آن است. با جستجو کردن کلمه طرح توجیهی در صفحات اینترنتی شاهد حجم زیادی از طرح های آماده هستیم که بدون فکر نباید به هر کدام از آن ها اعتماد کنیم.

آشنایی با طرح توجیهی سردخانه_  Cold Storage Bussines Plan

​ به صورت مختصر در این مقاله از شکل برنامه ریزی کسب و کار ارائه شده است. یک قسمت مهم در فرایند توسعه تجارت برنامه ریزی بوده است و بینش ارزشمندی را صاحب آینده تجاری در مورد امکان پذیری یک ایده کسب و کار ایجاد می کند. برای نشان دادن امكان ایده ی كسب و كار ، تهیه اسناد مورد احتیاج جهت تأمین اعتبار و بودجه و تهیه یك طرح برای فعالیت آن تجارت از برنامه های كسب و كار استفاده می شود.

مراحل برنامه ریزی

فاز اول : اهداف اولیه ، مطالعه و امکان سنجی

در این قسمت ، مالک سردخانه برای دلایل ساخت تأسیسات سردخانه و همچنین برای تعیین اهداف اولیه ، فعالیت می کند. بعد از تعیین شدن این اهداف ، با مطالعه امکان سنجی ، مالک سردخانه برای تعیین کردن این که ایده امکان پذیر است اقدام می کند. باید در صورتی که به این شکل نبود ، به هرچه که برای عملی ساختن این تسهیلات انجام داد را می توان مطالعه کرد. در نهایت در این مرحله ، جهت تهیه یک برنامه تجاری احتیاج دارید تا بتوانید امکان سنجی و سایر اطلاعات تجزیه و تحلیل بازار را مورد مطالعه قرار دهید.

فاز دوم : طرح کسب و کار و آزمون مفهوم

در این قسمت از کار ، برای تهیه یک برنامه تجاری مالک از نتیجه های مرحله قبل استفاده کرده و روی یک تست مفهومی کار می کند. در صورتی که آزمایش مشخص کند که مفهوم عملی بوده است ، مالک به دنبال بودجه می تواند باشد و اقدام به تسهیلات به صورت مناسب و در حد نیاز کند. در صورت نا کارآمد بودن این آزمایش مفهومی ، باید کار های گسترده تری روی طرح توجیهی و برنامه انجام دهیم تا تعیین شود ساخت سردخانه را چه چیزی امکان پذیر کرده است.

ممکن است از سردخانه یک الگوی واقعی به دست آوردن یکی از این راه ها جهت انجام این تست مفهومی باشد. این کار سبب شده است تا برای یک ساخت بدون ریسک مالی بالا تقاضا آزمایش شود ( این نکته هم باید بدانید که نرخ در مقیاس ۱۰۰۰ تن می توانید با دارا بودن این امکان در سردخانه این مورد را برآورده کنید ). در مرحله مفهوم نکته مهم این بوده است که ممکن است هزینه های عملیاتی بالا تر از زمانی باشد که در زمان طرح بوده است. در نهایت در مقیاس کوچک تر این عملیات کم تر کارآمد است و باید نتیجه این مرحله را انتظار داشت که دانش بیش تر در رابطه با امکان سنجی ساخت سردخانه است. مالک ممکن است بعد از تکمیل مرحله مفهومی ، به مرحله نهایی برود

فاز سوم : مقیاس کامل پروژه

مالک بودجه مورد نیاز را در این مرحله ، به دست آورده و در مقیاس کامل با منابع مالی خود و ساخت تسهیلات پیش می رود. این روند بسیار وابسته به هر چیزی که از آزمون مفهوم آموخته شده است و همچنین به اطلاعات جمع آوری شده از دو مرحله قبلی بوده است. نتیجه این مرحله این است که از کل عملیات ساخت سردخانه یک اطلاع کامل در محل احداث سردخانه و بازار هدف در برنامه ریزی تجاری سازنده ، برای ادامه کار داده است.

پیشرفت برنامه کسب و کار سردخانه

شرکت های متفاوتی برای كسب و كار های استاندارد و متنوع كه برای صنایع مختلف تدوین شده است با داشتن مجموعه ای از طرح های توجیهی ، جهت استفاده در طرح مناسب توصیه می شود. از یک طرح توجیهی کامل که توسط فرد یا سازمان دیگری به وجود آمده است استفاده می کنند که جهت اطمینان از جمع آوری تمام اطلاعات لازم با ارزش بوده است. شاید مهم ترین دلیل استفاده از یک قالب برنامه کسب و کار شناخته شده با توجه به این قضیه این باشد که استفاده از بودجه برای متولیان صنعت و بانک ها آسان تر خواهد بود. معمولا برنامه تجاری غیر استاندارد و یک طرح ناقص خودش سرمایه را جذب نمی کند. در این قسمت در این ۵ مورد توضیحات مختصری داده خواهد شد

تعریف کسب و کار​​​​​​​

علت این که یک مالک می خواهد سردخانه بسازد این بوده است که یک نیاز مبرم یا کمی مهم برای منطقه بوده است. در تعریفی دیگر ، این سردخانه در منطقه در نوع خود اولین خواهد بود و یا برای سردخانه های موجود ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز منطقه را تأمین می کند. و همچنین علت ساخت سردخانه توسط مالک می تواند همان تهیه یک محصول باشد. چه نتیجه ای را آن محصول به دست می آورد همین طور یک سردخانه برای میوه یا سایر محصولاتی که احتیاج به سردخانه دارند ذخیره سازی می کند. با این وجود ، علت اصلی کار کردن سردخانه، بهتر شدن اقتصاد محلی یا افزایش ارزش کالا های ذخیره شده بوده است. پیدا کردن بهترین جواب کمک زیادی در روند برنامه ریزی خواهد کرد.

بازاریابی

​در مورد بازار هدف و رقبا قسمت بازاریابی بحث می کند. در این بخش امکان سنجی پاسخ سوالات مطرح شده را به مخاطب خود ارائه می دهد. با دقت به بازار های هدف ، در حالت کلی دو بازار وجود دارد. نخستین مورد بازار محلی است که تقاضای ذخیره محصولات منطقه و سایر محصولات را ایجاد می کند. دومین بازار ، بازاری بوده که فروش آن توسط مشتریان محلی شما انجام می شود. بعضی از این سردخانه ها علاوه بر این که محصولات را ذخیره می کنند ، همچنین محصولات بسته بندی شده را دریافت می کنند ، آن ها را برچسب گذاری می کنند و آن ها را با توجه به درخواست مشتری ارسال می کنند(PL 3 ) با شناختن و پرداختن به هر دو بازار ، جهت حضور مستمر در تجارت طرح توجیهی سردخانه بهتر می شود.

رقبا موضوع دوم این بخش بوده اند. تا زمانی که وجود یک بازار همواره بوده است رقابت خوب است. در زمانی که همه تقاضای بازار با استفاده از دیگر سردخانه ها تامین شد ، متقاعد کردن برای تولید سردخانه جدید خیلی سخت تر می شود. همین طور به دور از عقل است که در منطقه ای که دارای امکانات بیش تری برای ذخیره سازی است یک سردخانه جدید ایجاد شود ، هرچند که برای باغداران و بازرگانان و هر قسمتی که به سردخانه احتیاج دارند مهم هم باشد باز هم ، عاقلانه این بوده است که امکاناتی را به وجود بیاوریم که نیاز های کم تحقق یافته یا برآورده نشده منطقه را مورد هدف گذاری قرار دهیم.

تولید

​معمولا به عملکرد یک طرح ساخت سردخانه بالقوه ، بخش تولید پرداخته است. مثل بازاریابی ، از طریق یک مطالعه امکان سنجی ، بخش بزرگ این اطلاعات قابل توسعه است. برای طرح توجیهی سردخانه برنامه ریزی تجاری به دلیل این انجام می شود که نشان دهنده مشخص کردن چگونگی تبدیل تسهیلات مواد اولیه به یک محصول نهایی بوده است. در بیش تر مواقع ، برای تولید محصول خود یک تأسیسات سردخانه از برق ، آب ، نیروی کار و تجهیزات را مورد استفاده قرار می دهد. همان طور که سایر ملاحظات شامل فضای مورد استفاده از امکانات و هرگونه هزینه غیر مستقیم ( سربار ) بوده است.

تامین مالی و سرمایه در گردش

​به مقدار پولی که برای توسعه سردخانه نیاز است قسمت تأمین اعتبار و جریان نقدینگی ، پرداخت می کند و میزان پولی که برای شروع کار آن مورد احتیاج است و موارد احتیاج آن بعد از شروع به کار بوده است. در برنامه تجاری سه اندازه گیری مالی وجود دارد که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد. این اندازه گیری مالی :

  1. میزان فروش و هزینه های مورد انتظار ، جریان نقدینگی پیش بینی شده و در حالت گسترش بوده است.
  2. تراز نامه کنونی فروش و هزینه ها مشخص می کند که در طول عملیات سردخانه چگونه به نظر می رسد.

از انواع حالت های سردخانه این بوده است که سردخانه در حالت سود دهی است ، سردخانه ورشکسته شده و همینطور سردخانه پول خود را از دست داده است. پیش بینی کردن برای جریان پول مشخص می کند که سردخانه توانایی پرداخت قبض های خود را داشته است یا خیر. ترازنامه ای كه سلامت مالی سردخانه و شرایط موجود آن را مشخص می کند که این عوامل برای سردخانه زیر نظر انبساط خیلی مهم بوده است. این قسمت از طرح توجیهی دارای اطلاعات بسیار کاملی بوده است. در مورد چگونگی توسعه این بخش طرح توجیهی راهکار هایی را ارائه می کند. معمولا یک طرح توجیهی درست تمام اطلاعات موجود در این قسمت را ساخته است و از ارقام مالی در جمع آوری داده های پشتیبانی بسیار ارزشمند خواهد بود.

اجرای برنامه ریزی آغاز ساخت

راجب مبحث های مختلفی در قسمت اجرایی بحث می شود که در زمان اجرایی شدن یک ایده کسب و کار به وجود می آیند و در مورد راه های مقابله با تمام چالش ها فکر می کنند. همچنین در این قسمت چندین موضوع مورد بحث بوده است که از جمله آن ها می توان به کنترل کیفیت ، کنترل موجودی و همچنین ورشکستگی اشاره نمود. برای موفقیت یک سردخانه هر کدام از این موارد بسیار حیاتی و مهم بوده است. به گردش مالی محصول ، کنترل موجودی اشاره دارد و به چندین شکل مهم بوده است. موندن محصول در یک سردخانه به مدت طولانی سبب کاهش طراوت و کیفیت محصول می شود ، در حالتی که کیفیت سردخانه عالی و درجه حرارت پایین باشد.

در نهایت محصول مورد نظر فرستاده می شود و از این مرحله ماندگاری باقی مانده به مدت زمان نگهداری محصول بستگی دارد. یک مسئله بسیار مهم و حیاتی کنترل کیفیت بوده است ، به خصوص زمانی که برای افزایش ارزش محصولات غذایی از یک سردخانه استفاده می شود. مقدار زمانی را که ممکن است محصول در سطح مطلوب از کیفیت ذخیره شده تعیین کند را درجه حرارت سردخانه می گویند و نوسانات دما نیز مسئله ای است که در نتیجه ، باید حداقل در عملکرد خود سردخانه سود آور شود و یا به یک منبع دیگر متصل شده تا احتیاج به بودجه پیوسته داشته باشد. باید جهت جلوگیری از شکست به اندازه کافی مقدار درآمد از سردخانه زیاد باشد به صورتی که هزینه های ثابت را از سود تولید شده توسط کالای ذخیره شده پوشش می دهد.

سردخانه توسط انواع محصولات ذخیره شده از جمله روش های بوده است که تاثیر زیادی بر روی روند کاری داشته باشد، بارگیری می شود. در صورتی که موارد با ارزش زیاد ذخیره شوند ، امکان دارد در ذخیره سازی با ارزش بالا حاشیه سود بیشتر شود. برای ادامه کار یک سردخانه موضوعات مطرح شده در این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است به همین دلیل سزاوار تفکر بسیار زیادی این بخش از برنامه تجاری است. تعداد زیادی از این موضوعات ، موضوعات مدیریتی بوده اند و باید با مالک ، اپراتور و دیگر مواردی که در اجرای برنامه کمک می کنند تصمیم بگیرد.

بودجه و تامین اعتبار برای ساخت سردخانه

قسمت عمده و تاثیر گذار در تولید سردخانه منابع بودجه و منابع مالی به اندازه سرمایه بوده است و در کشور در حال حاضر با دقت به شرایط اخیر و نبود بودجه اختصاصی برای ساخت سردخانه ها و نرخ بالای بهره بانک ها و اتکا به سرمایه فردی یکی از راهکار ها بوده است و همین طور فرصت های بهتری در شهر های دورتر از مرکز است که باید در هر منطقه و در هر مرحله جداگانه بررسی شوند

مزایای استفاده از مشاور

​استفاده از مشاوران مزایای بسیاری در بعضی از مراحل در برنامه ریزی دارد :

  1. می تواند تجربه ، تخصص ، کارآیی و راهنمایی را یک تیم مشاوره مناسب انتخاب شده ارائه دهد.
  2. اعتبار را هنگام برخورد با وام دهندگان بالقوه ( بانک ها ) ، به دست می آورند و مشاوران شخص ثالث مستقل هستند. این کار در مرحله اجرا اهمیت دارد ، در زمانی که سرمایه در دسترس بسیار کم و بدون بودجه اضافی باشد.
  3. مشاوران توانایی ارزیابی عینی را دارند و اصطلاحا بیرون گود بوده اند. یک مشاور درست و مناسب علاوه بر اینکه صداقت خواهد داشت و به شما وقتی طرح شما معقول نبوده می گوید ، حتی امکان دارد راجع به هر چه که ممکن است برای تولید یک تأسیسات تغییر کند بینش و راهنمایی دیگری ارائه دهد. به عنوان مثال ممکن است یک مشاور مهندسی یک تأسیسات متناسب با شرایط را با تغییر ابعاد ، مصالح ساختمانی و یا سایر عوامل، نحوه تولید را به شما نشان دهد.
  4. در انجام تجزیه و تحلیل بازار مشاوران دارای تجربه هستند و می توانند از میزان و اندازه بازار بزرگ ارزیابی واقعی داشته باشند و با توجه این که ممکن است چه مقدار از این بازار با یک تجارت جدید در اختیار گرفته شود.
  5. معمولا برنامه های كسب و كار در مورد مقدار بازار کسب و کار ، نگاهی خوش بینانه به داشته اند و مشاور این توانایی را دارد که در مورد اینکه فرضیات معقول هستند یا نه را تأیید كند.
  6. مشاوران می توانند تجزیه و تحلیل کنند فرضیات مرتبط به اندازه بازار و عملکرد ها را تا تعیین شود که در تغییر قیمت نهاده ها و دیگر عوامل موفقیت یک طرح چقدر حساس بوده است.
  7. در صورتی که جهت پشتیبانی از باغداران محلی تأسیساتی ساخته شده باشد ، ممکن است یک مشاور با توجه به عدم اطمینان در مورد اندازه برداشت برای ارزیابی اندازه مناسب یک طرح ، مدل هایی را تهیه کند.
  8. با بازیگران اصلی صنعت مشاوران ارتباط داشته و به اطلاعاتی که به آسانی در دسترس شما نباشند می توانند دسترسی پیدا کنند. در صورتی که امکان دارد به واسطه انتقال اطلاعات امکانات رقیب تمایلی به یک سردخانه که در آینده می خواهد ساخته شود نداشته باشند ، یک مشاور امکان دارد به بعضی از آن اطلاعات به طور محرمانه دسترسی داشته باشد تا به بررسی اعتبار فرضیات بپردازد.
  9. مشاوران با امکانات مشابه تجربه دارند و می توانند در مورد نحوه کار یک سردخانه پیشنهاداتی ارائه دهند. می تواند معمولا به یک صاحب سردخانه این تجربه کمک کند تا جلوی اشتباهات و چالش های پیوسته مربوط به تأسیسات جدید را بگیرد.
  10. در صورتی که یک شرکت ارائه دهنده طرح تعاونی و طرح پیشنهادی و یا گروه دیگر طرح کسب و کار را تهیه کرده اند ، با انجام یک بررسی دقیق از پیش فرض ها ، یک مشاور می تواند کمک کند. برای پرداختن به موضوعات این روشی بوده است که امکان دارد قبل از بروز مشکلات وام دهنده بالقوه داشته باشد.
  11. مشاوران در هنگامی که تجربه در زمینه نوشتن کمک هزینه و توجه به جزئیات مهم هستند و هنگام تکمیل اسناد و مدارک هنگام درخواست وام و کمک هزینه ، می توانند کمک کنند.

مضرات استفاده از مشاور

استفاده از مشاور برای تهیه یک برنامه تجاری یک نقطه ضعف بزرگ بوده است که امکان دارد به عدم خرید توسط صاحب یا صاحبان طرح بالقوه منجر شود. باید مالکان و اپراتور ها حتما متعهد به موفقیت یک طرح باشند تا برنامه کاری هرگونه ارزش را بتوانند داشته باشند. با دقت به این قضیه ، آن چیزی که در زیر بیان شده است لیستی از کارهایی که مشاوران نباید انجام دهند بوده است.

  1. ​ اهداف خود را یک مشاور به شما نمی گوید و علتی که می خواهید یک سردخانه را داشته باشید را باید شما تصمیم بگیرید ولی مشاور از شما نظری نمی گیرد.
  2. تصمیم شما را یک مشاور نمی گیرد. معمولا مشاوران راهنمایی ارائه می دهند ، ولی تصمیم نهایی از طرف صاحب تأسیسات باید گرفته شود.
  3. در مورد سطح مناسب ریسک برای یک جامعه یک مشاور تصمیم گیری نمی کند. به همین منظور ، به شما یک مشاور نمی گوید که به تسهیلات چه میزان حاضر هستید تعهد کنید. در حالتی که تسهیلات پیش بینی می شود از بین برود ، تصمیم نهایی را مالک باید بگیرد. به همین صورت ، مالک باید تصمیم بگیرد که پیش بینی سود به دست آمده با مقدار مشخصی از سود قابل قبول است یا همان سود به دست آمده کافی بوده است.
  4. به شما یک مشاور خرید و تعهد را نمی دهد. باید از طرف مالک ، جامعه کاری ، تعاونی یا شخص متاثر از طرف این موضوعی بوده است که انجام شود.​​​​​​​

نتیجه گیری

در حال حاضر با تنوع محصولات غذایی و دارویی و همچنین رشد جمعیت ساخت سردخانه به عنوان یک اصل حیاتی و مهم در صنایع مطرح شده است به صورتی که ساخت سردخانه های استاندارد از جمله زیر شاخه های اصلی صنایع تبریدی و بهداشتی بوده است. مشاوره دقیق با کارشناسان قابل اعتماد و افراد مجرب از جمله مهم ترین نکات در آغاز هر پروژه ی صنعتی بوده است. در صورتی که اینطور نباشد در پروژه ی مورد نظر سبب کیفیت نا مطلوب و تحمیل هزینه های بالا می شود.

از این قسمت احداث یک سردخانه ی خوب هم جدا نبوده و به مشاوره ی همه جانبه نیازمند بوده است. برای راه اندازی سردخانه با مناسب ‌ترین هزینه و بالاترین کارایی عوامل مختلفی مثل جانمایی و چگونگی اجرای سازه طبق اصول استاندارد ، چگونگی اجرای فندانسیون ، نحوه ‌ی عایق ‌بندی کف سردخانه ، تأثیرگذار خواهد بود. همچنین استفاده از تجهیزات برودتی و خنک کننده مانند کندانسور ها ، اواپراتور ها ، کمپرسور ، تابلو برق و تجهیزات مکانیکی درست هم برای راه اندازی یک سردخانه مناسب از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »