تجهیزات برودتی

انواع تجهیزات برودتی و قطعات سردخانه را بهتر بشناسید

امروزه تجهیزات برودتی به یکی از بخش های اساسی و تجهیزات کاربردی زندگی افراد تبدیل شده است. از طرف دیگر نگهداری برخی از مواد غذایی و دارویی برای زمان های طولانی نیازمند امکانات و تجهیزات خاصی است. همان طور که می دانید مواد در دماهای پایین ماندگاری بیشتری دارند از این رو باید شرایط و محیطی فراهم شود که بتوان مواد غذایی، دارویی و شیمیایی را برای مدت زمان بیشتری نگه داشت. یکی از تجهیزاتی که در سال های اخیر به کمک بشر آمده، تجهیزات برودتی و علی الخصوص سردخانه ها هستند. این تجهیزات فضا و شرایطی را فراهم می کنند که بتوان دما را تا حد مورد نیاز پایین آورد و ثابت نگه داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تجهیزات برودتی و قطعات سردخانه آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اهمیت سردخانه و تجهیزات برودتی در زندگی روزمره ما

پیشرفت تکنولوژی های جدید تحولات بزرگی در سراسر زندگی بشر و صنایع مختلف ایجاد کرده است. یکی از این پیشرفت ها که به جزئی اجتناب ناپذیر در زندگی تبدیل شده است، در زمینه طراحی و تولید سیستم های سرمایشی و برودتی مانند سردخانه ها بوده است. سردخانه ها محفظه هایی در ابعاد، طرح ها و انواع مختلف (اتاقکی، کانکسی، صنعتی، زیر صفر، بالای صفر و …) هستند که می توانند مواد غذایی، شیمیایی و دارویی را در دماهای بسیار پایین برای مدت طولانی سالم نگه دارند. این سردخانه ها دارای استانداردهایی هستند که باید هنگام طراحی به آن ها دقت شود، زیرا در غیر این صورت کیفیت و دوام لازم را نخواهند داشت و در مقابل نیز هنگام نگهداری مواد مختلف نخواهند توانست کیفیت مواد را نیز حفظ کنند.

این سردخانه ها از تجهیزات و قطعات مختلفی تشکیل شده اند که همه در کنار هم و با کار کردن در راستای یکدیگر می توانند عملکرد نهایی سردخانه را به وجود آوردند. در ادامه به معرفی و شرح این قطعات می پردازیم.

تجهیزات اساسی در سردخانه

هر سردخانه دارای قطعات و تجهیزات فراوانی است و حیطه کار آن بسیار گسترده است. عملکرد و عمر مفید هر سردخانه کاملا با نوع و کیفیت قطعات به کار رفته در آن رابطه مستقیم دارد. ما در این جا سعی کردیم تعدادی از قطعات مهم در یک سردخانه را به شما معرفی کنیم که نسبت به سایر قطعات از اهمیت و کارایی بیشتری برخوردارند. این قطعات عبارتند از:

بدنه و نوع عایق آن

بدنه سردخانه در واقع همان محفظه ای است که سردخانه را تشکیل می دهد و به عبارت دیگر فضای سردخانه را ایجاد می کند. این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخودار است چون مهم ترین قسمت برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و حفظ دمای داخلی سردخانه است. نوع بدنه سردخانه در نمونه های کانکسی یا اتاقکی معمولا از ساندویچ پانل هایی در ضخلمت های 10 تا 15 سانتی متری است. بعد از پوشش بدنه و جنس آن، نوع عایق به کار رفته در سرتاسر بدنه اهمیت دارد. عایقی که به صورت یک پوشش ورقی تمام سطح سردخانه را پوش می دهند از جنس پلی اورتان است. موضوع عایق بندی بدنه سردخانه بسیار حائز اهمیت است زیرا هر چقدر عایق بندی کیفیت بالاتری داشته باشد فشار کمتری به سیستم سرمایشی وارد می شود و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

همچنین داشتن عایق بندی مناسب جلوی نوسانات دمایی را در سردخانه می گیرد و به این ترتیب مواد غذایی که به نوسان دمایی حساس هستند دچار خرابی از لحاظ ظاهر و کاهش کیفیت نمی شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خرید تجهیزات برودتی و قطعات سردخانه و خرید بهترین محصولات برودتی با کیفیت با شماره 09101836620 تماس حاصل نمایید.

کمپرسور

کمپرسور در هر نوع سیستم برودتی و سرمایشی قطعه بسیار مهمی محسوب می شود و در واقع حکم قلب تپنده را در سیستم های برودتی تراکمی بر عهده دارد. از کمپرسور در تجهیزات برودتی به منظور فشرده سازی و متراکم کردن گازها (مبرد) استفاده می شود. سپس این مبرد در تجهیزات و دستگاه های دیگر به گردش در می آید. لازم به ذکر است که گازها هنگام فشرده شدن مقداری دچار افزایش دما نیز می شوند. معمولا در سیستم های سرمایشی به کمپرسور موتور سردخانه نیز گفته می شود.

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند و در برندهای متفاوتی به بازار عرضه می شوند. چند مورد از برندهای معروف بازار شامل: تکامسه، دانفوس، کوپلند، بیتزر و … هستند.

کندانسور

کندانسور در تجهیزات برودتی

یکی دیگر از تجهیزات اساسی سیستم های برودتی و سردخانه ها، یک نوع مبدل حرارتی است که به آن کندانسور گفته می شود. نقش این وسیله در سیستم خنک کردن سیال و تغییر دادن فاز مبرد از گاز به مایع است. به عبارت دیگر گازهایی که توسط کمپرسور گرم و متراکم می شوند در مرحله بعد توسط کندانسور خنک می شوند. فرایند خنک کردن گازها در کندانسورهای آبی به وسیله آب و در کندانسورهای هوایی توسط هوا صورت می گیرد. به طور کلی کندانسور وظیفه دارد گرمای سردخانه و گرمای سیال های داخل کمپرسور را به محیط منتقل کند. در نتیجه کندانسورهای آبی این گرما را به آب و کندانسورهای هوایی این گرما را به هوا منتقل می کنند.

این دو وسیله یعنی کندانسور و کمپرسور چون در راستای یکدیگر کار می کنند باید کاملا با هم متناسب و هماهنگ طراحی شده باشند. به همین جهت معمولا این دو قطعه در بازار همراه با هم به فروش میرسند و تولید کنندگان معمولا نوع کندانسور متناسب با کمپرسور را پیشنهاد می دهند.

اواپراتور

یکی دیگر از دستگاه های مبدل حرارتی که در سردخانه به کار می رود، اواپراتور نام دارد. این دستگاه در قسمت داخلی و اتاقک سردخانه ها نصب می شود. سپس سیال مبرد که گاز فریون یا گاز آمونیاک است درون لوله های مارپیچی یا کویل ها به گردش در می آید. گازی که به وسیله کندانسور سرد شده، به لوله های اواپراتور وارد می شود و سپس با استفاده از چند فن سرما در محیط سردخانه پخش می شود. به همین دلیل است که اواپراتور در سردخانه علاوه بر وظیفه خنک کردن و سرمایش سردخانه، کار تهویه هوای سردخانه را نیز انجام می دهد.

طراحی اواپراتور در سردخانه به نوع سردخانه، نوع مبرد و … بستگی دارد.

اکسپنشن ولو (شیر انبساط)

شیر انبساط در تجهیزات برودتی

اکسپنشن ولو یا شیر انبساط در چرخه تبرید قبل از اواپراتور قرار می گیرد. هنگامی که مبرد مایع از این قسمت عبور می کند با افت فشار شدیدی مواجه می شود که باعث تبخیر شدن آن در اواپراتور می شود. در سردخانه ها معمولا از اکسپنشن ولوهای ترموستاتیکی و الکترونیکی استفاده می شود.

لرزه گیر کمپرسور

لرزه گیر کمپرسور قطعه دیگری در سردخانه است که برای جلوگیری از انتقال لرزش های ناشی از کمپرسور به تمام قسمت های خط لوله بر روی خطوط لوله نصب می شود. محل قرارگیری این دستگاه روی مسیر ورودی و خروجی گاز کمپرسور است. این قطعه جلوی هر نوع شکستگی و آلودگی صوتی را در مسیر خط لوله می گیرد.

اویل سپراتور

اویل سپراتور در تجهیزات برودتی

قطعه دیگری که در سردخانه و سیستم های برودتی به کار می رود، اویل سپراتور است که در سیستم بعد از کمپرسور قرار می گیرد. وظیفه این قطعه این است که مبرد را از مخلوط گاز و روغن جدا کند. سپس مبردی که از گاز و روغن در فشار و دمای بالا جدا شده به طرف کندانسور هدایت می شود. روغن نیز در اویل سپراتور باقی می ماند تا به میزان مشخصی برسد و پس از آن به کمپرسور منتقل شود.

سایت گلاس

سایت گلاس قطعه مهم دیگری در سیستم برودتی است که در مسیر خط لوله و در برخی نقاط خاص دیگر نصب می شود. این وسیله کیفیت و مایع درون خطوط لوله را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ماده ای درون این قطعه قرار دارد که می تواند وجود یا عدم وجود رطوبت را در خطوط لوله نشان دهد. زمانی که این ماده سبز رنگ باشد یعنی رطوبتی وجود ندارد و زمانی که قرمز رنگ باشد به کعنی وجود رطوبت در خط لوله است.

با استفاده از سایت گلاس علاوه بر مشاهده مبرد جاری داخل لوله، می توانیم از مشکلات احتمال سیستم نیز با خبر شویم. اگر ماده مبرد درون لوله ها بدون کف، شفاف و خطی باشد  نرمال است و در غیر این صورت یعنی در سیستم مشکلی وجود دارد و باید برای رفع آن اقدام کرد.

ترموستات

ترموستات در تجهیزات برودتی

کار ترموستات ها همان طور که در دستگاه های دیگر نیز به کار می روند کنترل دما است. ترموستات در سیستم های برودتی و سردخانه ها جزو قطعات کنترلی و قسمت های مهم و اساسی سیستم محسوب می شوند و به وسیله آن می توان دمای محیط داخلی سردخانه را مورد سنجش و کنترل قرار داد. ترموستات ها بر اساس برنامه دمایی که برای آن ها تعیین می شود زمان روشن و خاموش شدن دیگر تجهیزات سردخانه را می دهند تا از این طریق دما تنظیم شود.

ترموستات ها در مدل های گوناگون و کارایی های مختلف و فراوانی طراحی و ساخته شده اند که می توان آن ها را بر اساس نوع سیستم و نیاز انتخاب و در سیستم برودتی مورد استفاده قرار داد.

شیوه انتخاب تجهیزات برودتی

انتخاب تجهیزات و قطعات مناسب برای سیستم های برودتی و سردخانه ها کار مهم و حساسی است و نمی توان بدون داشتن اطلاعات فنی لازم این کار را انجام داد. این قطعات بر اساس عملکرد هر سردخانه و میزان دمای آن انتخاب می شوند. به همین جهت بهتر است برای این کار از متخصصین و کارشناسانی با تجربه و ماهر در این زمینه استفاده کرد. برای مثال: تجهیزاتی که برای یک سردخانه بالای صفر لازم است با نوع تجهیزات یک سردخانه زیر صفر کاملا متفاوت است.

قیمت تجهیزات برودتی و قطعات سردخانه یا سیستم های برودتی

قطعات و تجهیزاتی که برای ساخت و راه اندازی یک سردخانه مورد نیاز است با توجه به کیفیت، نوع برند و نوع قطعه قیمت متفاوتی دارند. از آن جایی که تنوع نوع و برند در این زمینه بسیار زیاد است نمی توان قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد. باید توجه داشت که قطعات انتخابی کیفیت بالایی داشته باشند و از نظر مصرف انرژی نیز مقرون به صرفه باشند و همچنین برای محیط نیز خطری نداشته باشند.

نتیجه گیری

اهمیت وجود و استفاده از سیستم های برودتی و غلی الخصوص سردخانه ها در زندگی امروزه بر هیچکس پوشیده نیست و این سیستم ها برای ماندگاری هر چه بیشتر مواد مختلف بسیار ضروری هستند. در این مقاله شما با انواع تجهیزات برودتی وقطعات سردخانه به طور کامل آشنا شدید و از کارکرد هر کدام در سیستم برودتی اطلاع پیدا کردید. امید است بتوانید با مطالعه این مقاله انتخاب درستی در زمینه قطعات سردخانه داشته باشید و یک سیستم برودتی با کیفیت و کارا راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »