سردخانه صنعتی بالای صفر

« با قیمت سردخانه صنعتی بالای صفر و عوامل موثر در تعیین قیمت آن آشنا شوید »

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در رابطه با سردخانه صنعتی بالای صفر و عوامل موثر بر تعیین قیمت و هزینه های مربوط به سردخانه بالای صفر بپردازیم. برای کسب این اطلاعات تا پایان همراه ما باشید.

از اصلی ترین تجهیزات صنایع سرمایشی سردخانه ها هستند که شامل دو دسته بندی سردخانه های بالای صفر و سردخانه های زیر صفر می باشند. هرکدام از این ها شرایط متفاوتی دارند برای نگهداری از مواد غذایی مختلفی استفاده می شوند. برای این که در مدت طولانی مواد غذایی و مواد خوراکی را بتوان نگهداری کرد و همچنین کیفیت آن ها را حفظ کرد تا خراب یا فاسد نشود ، به همین منظور باید در دمای زیر صفر و یا دمای بالای صفر نگهداری شود. برای این عمل از پرکاربرد ترین صنایع برودتی مانند : سردخانه زیر صفر یا سردخانه بالای صفر استفاده شود. سردخانه های بالای صفر یکی از انواع سردخانه ها هستند که برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و به آن ها سردخانه موقت گفته می شود.

تاریخچه ایجاد سردخانه

در زمان های گذشته مردم به دنبال سرما بودند برای این که بتوانند از مواد غذایی خود نگهداری کنند. به همین دلیل در بعضی مواقع مواد غذایی خود را دفن می کردند و یا آن ها را در سردابه هایی که داشتند ، انبار می کردند. دستگاه های سرمایشی با پیشرفت تکنولوژی و علم و گذر زمان ساخته شد که مردم به این منظور می توانستند از آن ها استفاده کنند. بعد ها با ساخته شدن دستگاه های تبریدی تغییرات و پیشرفت هایی در این زمینه به وجود آمد. در نهایت با پیشرفت تکنولوژی و علم باعث شد تا یخچال های خانگی و صنعتی شکل بگیرند و خیلی آسان افراد نیاز های خود را در این زمینه می توانستند تامین کنند. وظیفه اصلی این سردخانه ها جلوگیری از فاسد شدن و خراب شدن کالاها ، همراه با حفظ کیفیت آن ها در مدت طولانی دانست.

در ساده ترین حالت بخواهیم سردخانه ها را دسته بندی کنیم می توان به انواع : سردخانه خانگی ( یخچال ها و فریزرها ) ، سردخانه تجاری ، سردخانه فروشگاهی و سردخانه صنعتی اشاره نمود.

سردخانه چیست ؟

مجموعه تاسیسات و ساختمان هایی که برای نگهداری شرایط لازم مواد غذایی ، محصولات کشاورزی و سایر کالاها یا مواد فاسد شدنی از نظر رطوبت نسبی ، دما و … به صورت مصنوعی تامین می شود. سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر سالن های دو مداره ( هر دو حالت زیر صفر و بالای صفر ) تک مداره ( یکی از دو حالت زیر صفر و بالای صفر ) دارد. با مبرد های فریون و آمونیاک و کاربری بالای صفر و زیر صفر و یا دو منظوره با توجه به نیاز به شکل متحرک و ثابت ساخته و طراحی می شوند. نمونه ای از این نوع سردخانه ها ، سردخانه جسد است.

سردخانه ها می توانند دارای سالن دو مداره به صورت زیر صفر و بالای صفر تولید شوند و یا دو منظوره و سالن های تک مداره به صورت سردخانه زیر صفر یا سردخانه بالای صفر ساخته شوند. سردخانه های صنعتی در دو حالت متحرک و ثابت طراحی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سردخانه ها

  • سردخانه بالای صفر
  • سردخانه زیر صفر
  • سردخانه صنعتی بالای صفر

جهت نگهداری از بعضی محصولات مثل محصولات خوراکی و دارویی که دمای زیر صفر سبب از بین رفتن بافت فیزیکی و شیمیایی می شود و همین طور باید برای حفظ این محصولات در دمای مشخصی نگهداری شوند. معمولا دمایی بین مثبت یک درجه تا مثبت پانزده درجه سانتی گراد ، دمای سردخانه ها است. از سردخانه دما بالا معمولا برای نگهداری از محصولات در مدت زمان کوتاه تر استفاده می شود.

البته برای نگهداری از محصولاتی مانند : انواع سبزیجات و میوه مناسب هستند و برای این که کیفیت محصولات حفظ شود و به نقطه انجماد نرسد ، معمولا پروتکل مشخصی تعیین شده و محصولات تحت شرایطی خاص در سردخانه صنعتی بالای صفر نگهداری می شوند. محصولات در سردخانه ها به تدریج و کم کم وارد محیط سردخانه شده و پس از گذشت چند روز از سردخانه خارج می شود. زمانی که نگهداری از محصولاتی مثل محصولات لبنی ، صیفی جات ، گل و گیاه در سردخانه تا 15 روز و کوتاه مدت است بیش تر در انباره های تجاری ، سردخانه های بلند مدت به نام سردخانه های عمومی ایجاد می شود.

  • سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه زیر صفر که به آن سردخانه انجماد نیز می گویند که جهت نگهداری از محصولاتی مثل : مرغ منجمد ، گوشت منجمد ، سبزیجات منجمد و صیفی جات استفاده می شود که باید آن ها را برای نگهداری به نقطه انجماد رساند. جهت انجماد محصولات باید از دمایی بین -12 یا  -23 درجه سانتی گراد برخوردار شوند. ولی بیش ترین استفاده از سردخانه زیر صفر با دمای 18 است.

مقایسه سردخانه زیر صفر با سردخانه بالای صفر

در سالن های مواد غذایی زیر صفر محصولاتی فاسد شدنی و منجمد شده از جمله : مرغ ، گوشت و کره نگهداری می شود که تا حرارت 32 درجه زیر صفر می رسد. انباری است که از طریق خنک کردن سقف و دیوار دمای -18 درجه و پایین تر را حفظ می کند که برای نگهداری محصولات منجمد شده استفاده می شود. معمولا سردخانه های بالای صفر کوتاه مدت و حداقل تا 15 روز است. در سردخانه های بالای صفر می توان محصولاتی مانند : سبزیجات ، گل و گیاه و دارو جای داد. رنج دمای سردخانه کوتاه مدت 1 تا 5 درجه سانتی گراد است.

سردخانه متحرک

نوعی از سردخانه که امکان جا به جایی دارد سردخانه متحرک است. سردخانه های متحرک در اندازه ها و ابعاد مختلفی ساخته می شوند. تمام بدنه سردخانه متحرک به صورت تکه تکه و از ساندویچ پانل ساخته می شود و این قطعات در صورت نیاز به جا به جایی از هم باز شده و در محل جدید نصب می شود. سردخانه متحرک به شکل اتاقک ساخته شده که روی وسایل نقلیه مثل تریلی و وانت نصب می شود. در این نوع سردخانه مواد غذایی قرار می گیرد که آن ها را بتوان از مکانی به مکان دیگر جا به جا کرد. سیستم سردخانه متحرک با سیستم سردخانه ثابت متفاوت است و در سردخانه متحرک از گاز فریون استفاده می شود.

شکل چیدن بسته های موادغذایی باید به صورتی باشد که به طور یکنواخت سرما بین بسته های مواد غذایی انتقال داده شود. به طور کلی مکانیزم سردخانه از کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور ، شیر انبساط ، ذخیره ی ازت ، دمنده ( فن ) ، لوله های ارتباطی و موتور تشکیل شده است. پس از نصب اولیه سردخانه امکان جا به جایی آن از جمله مواردی است که می توان با توجه به آن سردخانه ها را با هم دیگر مقایسه کرد و باید به این موضوع در زمان خرید سردخانه اهمیت داده شود.

سردخانه ثابت

برای این که ورود وسایل سنگین در فصل های مختلف سال به این سردخانه امکان پذیر باشد باید محل این سردخانه ها در راه های مناسب و اصلی باشد. باید جنس دیوار ها مقاوم باشد و قابل ضدعفونی کردن و قابل شستشو باشند. همچنین باید زمین سردخانه محکم باشد و آب بر روی سطح سردخانه جمع نشود. اسکلت سردخانه ها می تواند با مصالحی مانند : اسکلت فلزی و بوتون ساخته شود و باید بدنه در عایق باشد و روکش محافظ داشته باشد.

شما می توانید برای دریافت هر گونه راهنمایی و مشاوره در زمینه آشنایی با انواع سردخانه های صنعتی بالای صفر و ساخت سردخانه سردخانه های بالای صفر و انتخاب تجهیزات مناسب و همچنین خرید و اطلاع از قیمت انواع سردخانه های بالای صفر با شماره 09101836620 در تماس باشید.

قیمت سردخانه بالای صفر

عوامل مختلفی بر قیمت تمام شده تاثیر دارد. این موارد عبارتند از:

  • دمای نگهداری ( زیر صفر یا بالای صفر ) ؛
  • ابعاد ( معمولا هر چه بزرگ تر باشد ، قیمت ساخت هم افزایش پیدا می کند ) ؛
  • موتور سردخانه یا همان کمپرسور سردخانه ( موتور سردخانه ای بیتزر یا موتور سردخانه dwm کوپلند ) ؛
  • برق تک فاز یا سه فاز ( ساخت سردخانه با برق تک فاز هزینه بیش تری دارد ولی ساخت سردخانه های بزرگ با برق تک فاز امکان ندارد ) ؛
  • برند اواپراتور و کندانسور ؛
  • ساندویچ پانل ؛
  • تابلو برق ؛
  • تجهیزات شیرآلات کنترلی ؛
  • نوع و سایز درب سردخانه ؛
  • کیفیت و دقت نصب .

به این صورت ابعاد سردخانه از اصلی ترین عامل تعیین کننده هزینه ساخت سردخانه است. انتخاب صحیح و به کار بردن تجهیزات دارای اصالت و با کیفیت ، سبب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها و هزینه های پس از نصب خواهد شد. معمولا قیمت سردخانه تابع کیفیت تجهیزات ، برند تجهیزات و گارانتی های هر یک است.

هزینه ساخت سردخانه

پارامتر های زیادی به برآورد هزینه ساخت سردخانه وابسته است. از جمله عواملی که بر هزینه ساخت سردخانه تاثیر زیادی دارد کیفیت و برند تجهیزات سردخانه است.

برآورد هزینه سردخانه با ظرفیت های متوسط و کوچک : قیمت این سردخانه با توجه به حجم و به تفکیک عایق ساندویچ پانل و درب ( بدنه سردخانه ) ، تجهیزات و ماشین آلات ( شامل : اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور ، کنترل آلات و شیرآلات و تابلوی برق ) و اجرت راه اندازی و نصب باید برآورد شود. براساس محصولاتی مثل : سبزیجات ، میوه جات ، لبنیات ، صیفی جات ، ظرفیت بارگیری سردخانه بالای صفر برآورد می شود.

عواملی که در قیمت سردخانه صنعتی بالای صفر موثر هستند عبارتند از :

  • ابعاد سردخانه : رابطه مستقیمی بین ابعاد ساخت سردخانه و قیمت سردخانه وجود دارد. طبیعتا هر چقدر سردخانه بزرگ تر باشد ، قیمت ماشین آلات و تجهیزات و هزینه عایق کردن سردخانه نیز افزایش می یابد. البته هزینه ها به نسبت ابعاد با افزایش ظرفیت سردخانه کاهش می یابد. به صورتی که هزینه یک سردخانه 50 تنی از دو برابر یک سردخانه 25 تنی کمتر است.
  • درب و عایق سردخانه : در حال حاضر معمولا از درب های پلی یورتان تزریقی و ساندویچ پانل سردخانه ای برای ساخت سردخانه استفاده می شود. عوامل موثر بر قیمت ، برند و ضخامت ساندویچ پانل است. جهت عایق کاری سردخانه ها راهکار های سنتی هم ، کم و بیش اجرا می شوند که عبارتند از : نصب ورق های عایق و رابیتس کاری یا ورق کوبی کردن و سیمان کاری روی ورق های عایق.
  • موقعیت جغرافیایی سردخانه : در بهای تمام شده سردخانه می تواند محل ساخت سردخانه بسیار موثر باشد. در ظرفیت سنجی و طراحی تجهیزات سردخانه مانند : اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور ، میزان رطوبت محیط و دما در قیمت تمام شده نهایی تاثیر گذار است.
  • دمای نگهداری سردخانه : معمولا سردخانه ها به دو دسته زیر صفر و بالای صفر تقسیم می شوند. یکی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده سردخانه ، دمای نگهداری سردخانه است.
  • برند و نوع کمپرسور سردخانه : موتور یا کمپرسور سردخانه می تواند انواع مختلفی باشد که در هزینه ساخت سردخانه موثر است.
  • کندانسور یا اواپراتور : در قیمت تمام شده ، برند کندانسور و اواپراتور سردخانه و کیفیت ساخت تاثیر گذار است.
  • برق مصرفی : استفاده از برق سه فاز هم از نظر هزینه های مصرف برق و هم از نظر سرمایه گذاری اولیه مقرون به صرفه تر است. همچنین ساخت سردخانه های کوچک با استفاده از برق تک فاز امکان دارد اما سبب افزایش هزینه کم تجهیزات سردخانه می گردد. اجرای سردخانه های کوچک و با ظرفیت کم فقط با برق تک فاز امکان پذیر است.
  • تابلو برق : از نظر عملکرد و آپشن های مورد نیاز ، ساخت و طراحی تابلوی برق سردخانه می تواند در قیمت تمام شده تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال : اضافه کردن ثبات های دمای سردخانه یا ترموگراف و یا اضافه کردن کنترل سردخانه از راه دور توسط اینترنت و یا موبایل و … سبب تغییر در هزینه ساخت سردخانه می شود و همین طور از عوامل موثر بر قیمت سردخانه برند و نوع تجهیزات تابلو برق سردخانه است.
  • کنترل آلات و شیرآلات : در بهای تمام شده سردخانه ، با توجه به طراحی برند و نوع شیرآلات و کنترل آلاتی که در ساخت سردخانه مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر گذار هستند.
  • کیفیت راه اندازی و نصب : از عوامل موثر در قیمت ساخت سردخانه ، طراحی و اجرای مهندسی و اصولی سردخانه است.

نتیجه گیری

در تعریف ساده از سردخانه صنعتی می توان گفت محلی که تولید سرما کرده و از سرمایی که آن ها تولید می کنند از موادی که فساد پذیر هستند ، نگهداری می کند. از جمله مواد فساد پذیر می توان به : مواد غذایی ، محصولات کشاورزی ، محصولات پروتئینی ، محصولات دارویی و غیره اشاره کرد. علاوه بر محصولات نام برده در صنایع دیگری مانند : صنایع شیمیایی و نظامی هم می توانند از این اتاقک های سرما ساز استفاده کنند. سردخانه های صنعتی ویژگی های مختلفی دارند که می توان به شکل های متفاوتی آن ها را طراحی کرد. این سردخانه می توانند به شکل قابل حمل یا ثابت طراحی شده و مورد استفاده باشد. در این مقاله سعی بر این بود تا شما را با قیمت سردخانه صنعتی بالای صفر و عوامل موثر بر قیمت آن آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »