موتور سردخانه صنعتی

« با موتور سردخانه صنعتی و انواع آن آشنا شوید »

این روزها سردخانه ها در صنایع مختلفی مانند: صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی و … از اهمیت بالایی برخودار است و به یکی از بخش های اصلی آن تبدیل شده است. وجود سردخانه ها در صنعت کاربردهای فراوانی دارد و از آن ها به منظور نگهداری مواد و محصولات مختلف برای مدت طولانی استفاده می شود تا به این ترتیب بتوان جلوی خراب شدن مواد را گرفت و ماندگاری ان ها را افزایش داد. در راه اندازی یک سردخانه اجزای مهمی به کار برده می شودکه یکی از مهم ترین آن ها که به قلب تجهیزات برودتی مشهور است، کمپرسور یا موتور سردخانه صنعتی است. تولید موتور سردخانه صنعتی دارای پیشرفت های زیادی بوده و همین امر سبب شده تا بتوان با استفاده از آن ها سردخانه هایی با ظرفیت و بارهای حرارتی مختلفی احداث کرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره موتور سردخانه صنعتی به شما ارائه دهیم.

آشنایی با سردخانه های صنعتی

قبل از معرفی موتور سردخانه بهتر است به طور کلی با سردخانه ها آشنا شویم. همه ما می دانیم که از گذشته تا کنون انسان ها به دنبال راهی برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی برای طولانی مدت بوده اند. به طوری که بتوانند در تمام فصل های سال به آن مواد و محصولات دسترسی داشته باشند. در گذشته برای این کار از روش های سنتی استفاده می شد. ولی امروزه با پیشرفت های روز افزون فناوری دستگاه های خنک کننده مدرنی ساخته شده اند که دغدغه نگهداری مواد غذایی را بر طرف کرده اند. سردخانه ها این امکان را فراهم کرده اند تا بتوان برای فصول مختلف مواد را نگهداری کرد بدون این که در کیفیت آن ها تغییری ایجاد شود. لازم به ذکر است سردخانه ها نه تنها برای صنایع غذایی بلکه برای نگهداری دارو، صنایع دفاعی، صنایع کشاورزی و … نیز کاربردهای فراوانی دارند.

نحوه عملکرد کلی سردخانه های صنعتی

سردخانه ها دقیقا مانند یک یخچال فریزر بزرگ عمل می کنند. به این معنی که به صورت یک یخچال ساده طراحی شده اند و در فرآیند سرمایش از سیکل تبرید تراکمی کمک می گیرند. در سیکل تبرید تراکمی که چرخه اصلی برای سرمایش در سیستم های برودتی محسوب می شود، کمپرسور یا همان موتور سردخانه به عنوان قلب سیستم در نظر گرفته می شود و بسیار مهم و حیاتی است. موتور سردخانه نیروی مورد نیاز برای حرکت سیال در سیستم را فراهم می کند و آن را در سیستم به چرخش در می آورد. ماده سیال در هر سردخانه و بر اساس نوع و طراحی آن متفاوت است.

فرآیند تبرید از موتور سردخانه آغاز می شود و پس از گذشتن از مسیر سیکل تبرید مانند: کندانسور، شیر انبساط و اوپراتور مجددا به موتور سردخانه یا همان کمپرسور بر می گردد تا سیکل تبرید بعدی را آغاز کند. این فرآیند همچنان ادامه پیدا می کند تا محیط سردخانه به اندازه مورد نیاز خنک شود.  

آشنایی با اجزای اصلی سردخانه صنعتی

سردخانه های صنعتی دارای اجزا و قطعات مختلفی هستند که این قطعات در کنار هم کار می کنند و هدف نهایی سردخانه که تولید سرما و نگهداری مواد مختلف است را ممکن می کنند. به طور کلی مهم ترین اجزای سردخانه به ترتیب اولویت عبارتند از:

  • کمپرسور یا موتور سردخانه

همان طور که در قبل اشاره شد کمپرسور یا موتور سردخانه صنعتی قلب سیستم محسوب می شود و اساسی ترین جزء سردخانه به شمار می آید و وظیفه اصلی این بخش فشرده کردن گاز مبرد و ارسال آن برای به حرکت در آمدن در بخش های مختلف سیستم است.

  • کندانسور

کندانسور بخش دیگری از سردخانه است که وظیفه دارد که گاز گرم شده در سیستم را ابتدا خنک سازی کرده و سپس به مایع مبرد تبدیل کند. به همین جهت وجود آن برای سیستم بسیار ضروری است تا حدی که بدون آن کمپرسور و حتی سردخانه معنایی ندارد.

  • اواپراتور

اواپراتور در سیستم سردخانه وظیفه دارد که مایع مبرد را به حالت جوش در آورد و زمانی که مایع مبرد به نقطه جوش رسید آن را به بخار تبدیل کند. در این قیمت مجدد مایع به گاز تبدیل می شود. به همین دلیل به اواپراتور قطعه تبخیر کننده نیز گفته می شود.

  • شیر انبساط

شیر انبساط یکی دیگر از قطعات به کار رفته در سردخانه است که در مسیر عبور مایع مبرد و بین کندانسور و اواپراتور نصب می شود. این بخش وظیفه دارد که میزان ماده مبردی که قرار است وارد اواپراتور شود را تنظیم و کنترل کند.

کمپرسور یا موتور سردخانه صنعتی چیست؟

در هر سردخانه ای فرآیند و سیکلی در حال انجام است که به آن سیکل تبرید تراکمی گفته می شود. در این چرخه عملیات لازم برای خنک سازی محیط و سردخانه انجام می شود. یکی از اساسی ترین بخش های هر سردخانه موتور سردخانه است که وظیفه متراکم کردن و فشرده سازی گاز مبرد را بر عهده دارد و از این طریق دمای ماده سیال را افزایش می دهد. کمپرسورها یا همان موتورهای سردخانه بر اساس ویژگی های مختلفی مانند: سیستم قدرت، سرعت، ساختار، تعداد مراحل کار، سیستم های خنک کننده و … به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی می توان گفت وجود موتور برای هر سردخانه ای الزامی است و بدون موتور یا کمپرسور سردخانه عملا کاری نمی تواند انجام دهد و امکان راه اندازی آن وجود ندارد.

شما می توانید جهت آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موتور سردخانه صنعتی و انواع موتورهای سردخانه صنعتی متناسب با نوع سردخانه مورد نظر خود و خرید آن ها با شماره 09101836620تماس حاصل نمایید.

آشنایی با اجزای موتور سردخانه صنعتی (کمپرسور سردخانه)

علاوه بر موارد گفته شده در قبل که اجزای اصلی سردخانه صنعتی هستند برخی اجزای دیگر نیز وجود دارند که در کمپرسور یا موتور سردخانه به کار می روند از جمله:

رینگ

در کمپرسور یا موتور سردخانه دو نوع رینگ به کار رفته است که یک نوع آن مخصوص کمپرسورهای روغنی و نوع دیگر آن مخصوص کمپرسورهای هوای خشک است. این رینگ ها وظیفه دارند که در سیستم جلوی نشت کردن و خروج گاز را بگیرند.

پیستون

پیستون های به کار رفته در کمپرسورها یا موتور سردخانه دارای انواع مختلفی است که پیستون های تخت لوله ای یا پیستون های دیسکی از این نوع هستند. معمولا در سردخانه های عمودی یا ایستاده از نمونه های تخت و در سایر سردخانه ها از پیستون های ساده استفاده می شود.

شاتون

از دیگر اجزای به کار رفته در موتور سردخانه، شاتون است که وظیفه دارد پیستون را به میل لنگ متصل کند. جنس شاتون خیلی اهمیت دارد و باید بسیار مقاوم باشد به همین منظور معمولا از جنس چدن یا فولاد ساخته می شود.

کاسه نمد

کاسه نمد بخشی از کمپرسور یا موتور سردخانه است که از آن برای محکم کاری میل لنگ و جلوگیری از بروز هر نوع اختلالی در کار آن استفاده می شود. وجود کاسه نمد در سیستم به حدی لازم است که در صورت به وجود آمدن هر نوع مشکلی برای آن، عملکرد کمپرسور یا موتور سردخانه نیز به درستی انجام نخواهد شد.

بای پس

بای پس قطعه ای که می تواند باعث تنظیم کردن و کاهش دادن توان مصرفی موتور سردخانه در هنگام استارت اولیه کار شود. بای پس ها دارای دو نوع اتوماتیک و دستی هستند.

کارتر

در موتورهای سردخانه صنعتی کارتر به عنوان وسیله ای برای اتصال دیگر قطعات به هم شناخته می شود و از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. همچنین معمولا میل لنگ داخل محفظه کارتر قرار داده شده است.

میل لنگ

در موتور سردخانه حرکات به صورت دورانی رخ می دهد. ولی میل لنگ می تواند از طریق استفاده از شاتون در کمپرسور این حرکات موتور را به حرکات تناوبی تبدیل کند. میل لنگ ها حتما باید از جنس های مقاومی مانند آلیاژها و فلزهای محکم ساخته شده باشند تا در برابر اکسید شدن یا سایش مقاومت لازم را داشته باشند.

سوپاپ محافظ

سوپاپ های محافظ اجزای دیگری از موتور سردخانه هستند که از هر گونه اختراق غیر معمول یا فشارهای رانشی آب به بیرون جلوگیری می کنند. این سوپاپ ها در حالت کار کردن عادی موتور سردخانه بسته هستند و در صورت بروز مشکل باز می شوند.

  • و …

دسته بندی سردخانه ها بر اساس انواع موتور سردخانه

موتورهای به کار رفته در هر سردخانه ای می تواند از نوع هرمتیک یا سمی هرمتیک باشند. از طرف دیگر نیز شیوه طراحی این موتورها یا کمپرسورها ممکن است به صورت تک مرحله ای یا چند مرحله ای انجام شده باشد. از آن جایی که موتور مهم ترین بخش هر سردخانه است انتخاب نوع موتور مناسب برای سردخانه بسیار مهم است. و می تواند تا حد بسیار زیادی روی گنجایش و ظرفیت سرمایشی سردخانه اثر گذار باشد. به طور کلی باید گفت این که از چه نوع موتوری در ساخت سردخانه استفاده شود به میزان گنجایش حجمی سردخانه، کاربرد سردخانه و ظرفیت سرمایشی آن وابسته است. در ادامه هر کدام از این نمونه ها را به طور مختصر معرفی می کنیم.

بررسی موتور سردخانه ای هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسورها یا موتورهای سردخانه معمولا دارای سه نوع: باز، بسته و نیمه بسته هستند. منظور از کمپرسورهای بسته همان کمپرسورهای هرمتیک و نیمه بسته نیز منظور کمپرسورهای سمی هرمتیک است. در کمپرسورها یا موتورهای هرمتیک، موتور و سایر اجزای آن درون یک محفظه یا پوسته قرار می گیرند. به گونه ای که امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد. به همین دلیل است که اگر کمپرسورهای هرمتیک دچار مشکلی شوند، امکان تعمیر کردن آن ها به صورت کلی وجود ندارد و معمولا از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست. مزیت مهم این نوع موتور سردخانه جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات خارجی به داخل موتور است. از این نوع موتورها برای راه اندازی سردخانه هایی با ظرفیت سرمایشی پایین و کوچک استفاده می شود.

موتورها یا کمپرسورهای سمی هرمتیک معمولا از لحاظ طراحی شبیه به کمپرسورهای هرمتیک ساخته می شوند. به این صورت که دارای یک پوسته و محفظه واحد برای حفاظت از موتور و قطعات کمپرسور است. تفاوت اصلی کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک در این است که در کمپرسورهای سمی هرمتیک علی رغم وجود محفظه بسته، امکان دسترسی به قطعات داخل محفظه وجود دارد. از این نوع کمپرسورها یا موتورهای سردخانه برای راه اندازی و احداث سردخانه هایی با ظرفیت های سرمایشی متنفاوت می توان استفاده کرد.

بررسی موتور سردخانه ای تک مرحله ای و چند مرحله ای

همان طور که در قبل نیز اشاره شد در سیکل تبرید تراکمی عمل فشرده سازی ماده مبرد انجام می شود. در این حین و در زمان فشرده سازی فشار ماده سیال بالا می رود و حجم آن کاهش داده می شود و در نتیجه دمای آن نیز افزایش می یابد. این افزایش دما در سیکل تبرید عمل مطلوبی نیست به همین جهت ماده سیال به کندانسور فرستاده می شود تا دمای آن به محدوده مناسب و مطلوب برسد. به همین جهت گاهی اوقات و به خصوص در سردخانه های زیر صفر، برای کاهش دمای سیال از کمپرسورهای چند مرحله ای استفاده می شود. به این ترتیب در این نوع کمپرسورها فرآیند فشرده سازی ماده مبرد در طی چند مرحله انجام می شود تا در هر مرحله بخشی از دمای سیال گرفته شود و سپس به مرحله بعدی برود.

به این ترتیب عمر قطعات داخلی موتور سردخانه بیشتر می شود. از کمپرسورها و موتورهای چند مرحله ای برای راه اندازی و احداث سردخانه های زیر صفر و بزرگ استفاده می شود. از طرف دیگر کمپرسورهای تک مرحله ای از قیمت پایین تری برخوردار هستند و از آن ها در راه اندازی سردخانه های کوچک تر استفاده می شود.  

دسته بندی موتورهای سردخانه صنعتی بر اساس نحوه طراحی

موضوعاتی که تا این بخش در رابطه با آن ها صحبت کردیم می توانند بین تمامی موتورهای سردخانه مشترک باشند.
تنها موضوعی که در آن ها متفاوت است نوع فرآیندی است که برای عمل فشرده سازی ماده مبرد استفاده می شود. در این قسمت شما را با انواع کمپرسورها یا موتورهایی آشنا می کنیم که در ساخت سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نمونه های موتور سردخانه صنعتی عبارتند از:

موتور سردخانه سیلندری پیستونی

موتور سردخانه صنعتی

این نوع از موتورهای سردخانه که به آن ها کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز گفته می شود یکی از پر قدرت ترین موتورهای موجود در بازار هستند. مدت زمان زیادی است که از این نوع موتورها در سیکل های تبرید تراکمی سردخانه های صنعتی استفاده می شود و یکی از رایج ترین و متداول ترین نوع کمپرسورها یا موتورهای سردخانه موجود در بازار محسوب می شوند. می توان از موتورهای سردخانه سیلندری پیستونی در سردخانه هایی با ظرفیت های سرمایشی مختلف و گنجایش های گوناگون استفاده کرد. 

موتور سردخانه اسکرال

موتور سردخانه صنعتی

این نوع موتورهای سردخانه ای در سال های گذشته به عنوان یک جایگزین مناسب برای کمپرسورهای رفت و برگشتی معرفی شد. در این نوع موتورهای سردخانه از دو عدد مارپیچ برای انجام فشرده سازی سیال استفاده می شود. که یکی از مارپیچ ها ثابت و دیگری در حال چرخیدن است. در این نوع کمپرسورها اتلاف انرژی در پایین ترین سطح است و عملکرد موتور میزان ایده آلی دارد. این موتورهای سردخانه طول عمر بالایی دارند و از آن ها در ساخت انواع سردخانه ها با ظرفیت ها و گنجایش های مختلف استفاده می شود.

موتور سردخانه اسکرو

موتور سردخانه صنعتی

موتورهای سردخانه اسکرو از لحاظ عملکردی کاملا مشابه نمونه اسکرال هستند. با این تفاوت که در این نوع کمپرسور فرآیند فشرده سازی مبرد با استفاده از دو عدد رزوه مارپیچ گردان انجام می شود. این خاصیت باعث می شود تا در این نوع موتور سردخانه امکان فشرده سازی مقادیر کم ماده سیال نیز وجود داشته باشد. یکی از مزیت های مهم موتورهای سردخانه اسکرو پایین بودن میزان مصرف انرژی در آن ها است. از این نوع موتورهای سردخانه ای نیز می توان برای راه اندازی سردخانه هایی با ظرفیت های سرمایشی مختلف استفاده کرد.

موتور سردخانه آمونیاکی

موتور سردخانه صنعتی

معمولا در سیکل های تبرید تراکمی از گازهای مبرد فریونی استفاده می شود اما در برخی از موارد نیز ممکن است از مواد سیال دیگری مانند گاز آمونیاک استفاده شود. به همین جهت کمپرسورها یا موتورهای سردخانه را در این حالت موتورهای سردخانه آمونیاکی می گویند. استفاده کردن از گاز مبرد آمونیاک به دلیل کمتر بودن اصطکاک آن باعث بالا بردن طول عمر سردخانه می شود. همچنین از دیگر مزیت های این نوع موتور سردخانه این است که می توان از یک موتورخانه مرکزی برای تمام سالن های سردخانه استفاده کرد. مزایای گفته شده برای موتورهای سردخانه آمونیاکی باعث شده تا بتوان از آن ها در سردخانه هایی با تناژ بالا استفاده کرد.

راهنمای انتخاب موتور سردخانه صنعتی

برای انتخاب یک موتور مناسب برای سردخانه باید مواردی را در نظر گرفت که عبارتند از:

  1. باید هدف از راه اندازی سردخانه مشخص شده و نوع مواد یا محصولاتی که قرار است در آن نگهداری شود نیز تعیین شود.
  2. سپس باید مشخص شود که چه محدوده دمایی برای نگهداری محصولات مشخص شده مناسب است و تناژ کلی سردخانه باید چه مقدار باشد.
  3. در این قسمت نوبت به طراحی سردخانه می رسد و باید بر اساس ویژگی های مختلفی که برای سردخانه در نظر گرفته شده است موتور سردخانه مناسبی برای آن انتخاب شود.
  4. پس از انتخاب کمپرسور یا موتور مناسب باید دیگر تجهیزات سردخانه ای متناسب با نوع موتور برای سردخانه انتخاب شود تا بتوان سردخانه را راه اندازی کرد.
  5. در این میان یک سری محاسبات ریاضی نیز برای انتخاب نوع موتور سردخانه انجام می شود که کاملا بر عهده طراح است و نیازی نیست که یک خریدار برای فرا گرفتن آن ها اقدام کند.
  6. در نهایت نیز که تمامی اجزا و قطعات سردخانه به خصوص موتور سردخانه با توجه به نیاز انتخاب شد، یک برآورد قیمت کلی انجام می شود.

نتیجه گیری

امروزه سردخانه ها یکی از اجزای مهم در صنایع مختلف هستند که استفاده های فراوانی از آن ها می شود و دارای اجزای مختلفی هستند. همان طور که در این مقاله به آن اشاره شد کمپرسورها یا موتورهای سردخانه قلب یک سیستم تبرید تراکمی محسوب می شوند.
کمپرسور وظیفه اصلی را در فشرده سازی و تامین انرژی لازم برای به چرخش در آوردن ماده مبرد در سیستم بر عهده دارند. موتورهای سردخانه صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و در این مقاله نیز به معرفی کامل آن ها پرداخته شد. شما می توانید بر اساس اطلاعات ارائه شده موتور مناسبی را بر اساس گنجایش و ظرفیت های سرمایشی سردخانه مورد نظر خود انتخاب و خریداری کنید. باید توجه داشته باشید که در صورتی که نوع موتور مناسبی برای سردخانه انتخاب نشود می تواند در عملکرد سردخانه خلل ایجاد کرده و آن را با مشکل جدی و اتلاف هزینه مواجه کند.

بیشتر بخوانید

mahya

اجزای اصلی سردخانه

در زمان حال و صرف نظر از شکل صنعت ( ساخت و ساز، معدن، مواد غذایی، پزشکی و … ) تولید محصولات با توجه به

Read More »